اوباما و کرزای درباره تداوم پیشبرد توافقنامه همکاری میان کابل و واشنگتن توافق کردند

aljazeera3-24.jpeg

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: باراک اوباما و حامد کرزای طی مذاکراتی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام دادند نسبت به تداوم پیشبرد پیمان همکاری استراتژیک کابل و واشنگتن به رغم محدود شدن عملیات‌ ناتو در افغانستان در پاسخ به افزایش حملات نیروهای افغان توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای به منظور ارائه جمع‌بندی مذاکرات انجام شده میان روسای جمهوری آمریکا و افغانستان از طریق ویدئو کنفرانس گفت: روسای جمهوری دو کشور به بحث در خصوص برخی مسائل از جمله تلاش برای متوقف کردن حملات نیروهای خودی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکایی و همچنین نیروهای امنیتی افغان پرداختند.

براساس این بیانیه، دو طرف همچنین توافق کردند تا اجرای توافق همکاری استراتژیک میان آمریکا و افغانستان را که در ماه مه سال جاری به امضای دو طرف رسید، ادامه دهند.

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که در چارچوب زمانی باراک اوباما به منظور واگذاری تدریجی مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها و خارج ساختن سربازان آمریکایی در این کشور تغییری اعمال نخواهد شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون حملات نیروهای خودی در افغانستان که طی آن پرسنل امنیتی افغان مربیان نظامی غربی خود را هدف حمله قرار می‌دهند تاکنون ۵۱ سرباز خارجی کشته شدند.

ناتو روز سه شنبه در پاسخ به افزایش حملاتی از این دست دستور داد کاهش عملیات‌ خود با نیروهای افغان داد. اما تاکید کرد که این محدودیت موقتی بوده و فرآیند واگذاری مسئولیت‌های امنیتی را از مسیر منحرف نخواهد کرد.

بنا به بیانیه کاخ سفید، رهبران دو کشور همچنین به بحث در خصوص لزوم تشویق به خویشتن داری و عدم خشونت در واکنش‌ها اقدامات اهانت آمیز اخیر به ساحت پیامبر اسلام (ص) پرداختند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.