اوتیسم بیماری ناشناخته دوران کودکی

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال معز و اعصاب است که از هر ۱۰ هزار کودک ایرانی ۲۵ کودک را به خود مبتلا می کند و این بیماری به سختی قابل تشخیص است.

 دکتر جعفر میرزایی، متخصص روانپزشکی اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال مغزی و عصبی است که به علت اینکه علائم مشخصه ای ندارد به سختی تشخیص داده می شود.

میرزایی افزود: این بیماری در جهان قبل از ۱۸ ماهگی تشخیص داده می شود اما در کشور ما قبل از سه سالگی قابل تشخیص نیست و اغلب کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط، بازی یا سایر کودکان، زل زدن به والدین و تکلم مشکل دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر والدین کودکان مبتلا به اوتیسم از این موضوع رنج می برند که کودکشان با آنها ارتباط برقرار نمی کنند خاطر نشان کرد: علت ابتلای به این بیماری همچنان ناشناخته است اما نبود حافظه بلند مدت در کودکان اوتیسمی تا حد زیادی به اثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: کودکان اوتیسمی بین آشنایان و افراد غریبه تفاوتی قائل نمی شوند و اغلب از بازی با هم سالان خود ناتوانند.

وی گفت: این کودکان از رفتارهای تکراری رنج می برند و اغلب حواس این کودکان بر هم ریخته و پراکنده است.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه به علت اینکه در ظاهر این کودکان مشکلی وجود ندارد به سختی این بیماری توسط پزشکان نیز تشخیص داده می شود و این بیماری به نوعی ناشناخته و مغفول مانده است./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. بختیاری:

    باسلام ممنون ازمطالب باارزش شماازآنجا که خوداین جانب دارای فرزند اتیسمی می باشم ممنون می شوم درصورت مطالب جدید آن را برایم ایمیل کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.