اوجی: «راز پنهان» همان سریالی شد که مد نظر مدیر شبکه یک بود

گزارش نشست خبری سریال «راز پنهان»/

سینماپرس-گروه تلویزیون/ نشست نقد و بررسی مجموعه «راز پنهان» عصر دیروز با حضور فلورا سام کارگردان، مجید اوجی تهیه کننده، کامران تفتی، داریوش ارجمند، علیرضا جلالی تبار، لیلا بلوکات و حمیدرضا محمدی بازیگران و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس،فلورا سام، نویسنده و کارگردان سریال «راز پنهان» درباره‌ چگونگی رسیدن به داستان این سریال در این نشست خبری بیان کرد: سال‌ها پیش زمانی که دانشجو بودم نمایشنامه‌ای را از جان آنوی خواندم که نشان می‌داد فردی که فراموشی گرفته چطور یک زندگی جدید را شروع کرده و وقتی که می‌فهمد زندگی قبلی‌اش تا چه حد متفاوت بوده، سیر جالبی در داستان ایجاد می‌کرد. به اعتقاد من، محیط، اجتماع، خانواده و خود افراد در کنار یکدیگر موجودیت یک فرد را تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل هم در قصه‌ی «راز پنهان» سعی شده این مساله نشان داده شود که فرامرز فرد پاکی بوده و در کنار خانواده، ‌دوستان و اجتماع به شرایطی رسیده که روی او تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: ما در فیلم‌های خارجی نظیر «بنجامین باتن» می‌بینیم که یک بچه‌ای به دنیا می آید، ابتدا پیر است و کم کم جوان می شود ولی کسی به این فکر نمی کند که ریشه علمی دارد یا خیر ولی تا ما یک کار می‌سازیم همه به دنبال ریشه های پزشکی و علمی آن می گردند.

 کارگردان سریال راز پنهان با بیان اینکه می‌خواستم این سریال نمونه‌ای از اجتماع باشد، عنوان داشت: نمی خواستم فقط از یک قشر خاص در سریالم حضور داشته باشند. ضمن اینکه قصه راز پنهان متعلق به فطرت آدمهاست. هیچ چیز به تنهایی و در ذات خود خوب یا بد نیست.

 وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: متاسفانه دیدن سریالهایی که از برخی شبکه های ماهواره ای پخش می شود منجر شده تا مردم ما سطحی نگر شوند و بعد از پایان قسمت های سریال با خود فکر نکنند و درباره شخصیت ها و داستان اندیشه نکنند.

مجید اوجی: کارگردانی سریال از طرف مدیر شبکه یک به خانم سام پیشنهاد شد

مجید اوجی، تهیه کننده سریال «راز پنهان» در این مراسم راجع به انتخاب فلورا سام به عنوان کارگردان برای این مجموعه گفت: بعد از اینکه در ماه رمضان سال گذشته سریال راز و نیاز روی آنتن رفت، آقای فرجی مدیر شبکه یک سیما پیشنهاد داد که خانم سام تجربه کارگردانی سریال های پر قسمت تر و طولانی تر هم داشته باشد و فکر می کنم راز پنهان همان سریالی شد که مد نظر آقای فرجی بود. می توان این طور گفت که کارگردانی سریال از طرف مدیر شبکه یک به خانم سام پیشنهاد شد نه من.

 این تهیه کننده در ادامه درباره بودجه ای که صرف ساختن این سریال شده نیز عنوان داشت: من این سریال را با شرایط ویژه ای ساختم. در حقیقت با همان بودجه ای که صرف ساخت توطئه فامیلی در دو سال گذشته شد، این سریال را امسال ساختم.

 وی ادامه داد: عواملی که در سریال راز پنهان حضور داشتند واقعا به من لطف کردند و همه نصف دستمزد واقعی خود را در این کار دریافت کردند.

 همچنین اوجی در پاسخ به سوالی که رنگ های این سریال در جاهایی دستکاری شده و کمی غیر واقعی است، تصریح کرد: مجموعه راز پنهان با کیفیت فول اچ دی ساخته شده که در تبدیل تلویزیونی دچار افت کیفی می شود. تصاویر فول اچ دی نیز فوق العاده شارپ و غیرطبیعی است. در حقیقت ما به گونه ای تصویربرداری کرده ایم که کاملا سلیقه ای است و برخی خوششان می آید و برخی هم دوست ندارند.

علیرضا جلالی تبار: درباره نوع بیماری فرامرز با یک پزشک مشورت کردیم

 علیرضا جلالی تبار بازیگر شخصیت اصلی سریال که در میانه‌های نشست به جمع ملحق شد، گفت:زمانی که برای اولین بار فیلمنامه را خواندم همان موقع حس کردم شخصیت روی لبه تیغ است و فیلمنامه در پرداخت به شرایط متنوعی نیاز دارد تا اتفاق به ثمر بنشیند.

 وی افزود: در مرتبه اول چند سوال برایم پیش آمد در این باره که نحوه از دست دادن حافظه به چه شکل است؟ آیا او مهارت‌هایش را هم فراموش می‌کند؟ در این باره حتی با یک پزشک مشورت کردیم و درباره کم و کیف این نوع بیماری اطلاعاتی به دست آوردیم.

 این بازیگر ادامه داد: برایم مهم بود که فرآیند بازیابی فرامرز کاملا معقول و منطقی جلو برود. خوشبختانه حضور تیم حرفه‌ای از تصویربرداران و صدابرداران گرفته تا بازیگران کارکشته به کار نفس و انرژی داد.

 جلالی‌تبار با بیان اینکه فرامرز بعد از فراموشی صبح خود را با فطرتش آغاز می‌کند، یادآور شد: تقابل گذشته و امروز او باعث می‌شود از آنچه بوده زجر بکشد و از خودش منزجر باشد. همین است که کاراکتر او را پر رمز و راز می‌کند.

 وی افزود: در ژانری که با حادثه آغاز می‌شود باید خیلی زود به سمت قصه اصلی حرکت کنیم. در غیر این صورت اگر بخواهیم مرحله بازیابی فرامرز را در بیمارستان نشان دهیم که به ۳۴۵ قسمت سریال نیاز داشتیم.

داریوش ارجمند: مفهوم نهفته در «راز پنهان» را عامل تکان دهنده ای برای خود می دانم

داریوش ارجمند نیز با بیان اینکه در بخش نویسندگی و کارگردانی جامعه ما فلورا سام بانویی با نگاه متفاوت است، اظهار کرد: او نه به دنبال کوبیدن مردم سالاری است نه از فمنیسم دفاع می‌کند. بلکه یک نگاه انسانی دارد. کار جدید او نیز مثل کار قبلی‌اش دارای ارزش‌های اعتقادی فراوانی است.

 وی افزود: در عرفان ما زنده شدن در مردن است و باید بمیری تا زنده شوی. انسان یک موجود تدریجی است و عرفان ما این را به خوبی نشان می‌دهد. در نگاه فلسفی و انسانی گذشتن از آنچه بر خلاف فطرت الهی ما است، در واقع مراجعه کردن به نیمه شیطانی ما محسوب می‌شود. رمی شیطان در حج انجام می شود نیز مفهوم مشابهی دارد.

بازیگر سریال راز پنهان اظهار کرد: در قصه سام هر آدمی یک گذشته‌ای دارد نمونه بارز این نگاه در سریال جهانی لاست است تعدادی آدم در جنگلی رها می‌شوند هر کدام کوله باری از گناه دارند من فکر می کنم خداوند فرامرز را دوست داشته و بخاطر مادر یا همسر و فرزندش است که او را یکبار می میراند و در حیات بعدی متوجه کارهایش می شود.

 ارجمند مفهوم نهفته در «راز پنهان» را عامل تکان دهنده ای برای خود خواند و تصریح کرد: کسی که فکر می کند همه چیز زندگی اش درست است در یک حادثه به جهان دیگری می رود و می فهمد اشتباه کرده است. همه افرادی که مرگ را تجربه کرده اند از تونل سفیدی صحبت می کنند که انتهای آن نور است و این ارزش تولد دوباره را افزایش می دهد. فرامرز نیز در این مرگ موقت زیبایی واقعی را می بیند و چراها و سوال هایی اساسی برایش مطرح می شود.

کامران تفتی: نویسنده این سریال تم فراموشی را به خوبی می شناسد

کامران تفتی بازیگر نقش امیرعلی نیز گفت: تجربه موفق حضور در سریال ناز و نیاز منجر به حضورم در این سریال شد. امیرعلی در رازپنهان یک شخصیت خاکستری است که پس از خواندن فیلمنامه علاقمند شدم آن را ایفا کنم. من و تمام بازیگران با افتخار در این سریال بازی کردیم و به خاطر درست بودن تمام فاکتورها به «راز پنهان» آمدیم.

 وی افزود: نویسنده این سریال تم فراموشی را به خوبی می شناسد و حضور عوامل حرفه ای در کار آدم را به ادامه حضور علاقمند می کند. این سریال من را از روزمرگی ها دور کرد و به سمت مسائل معنوی کشاند. بدون اینکه مخاطب در آن احساس شعارزدگی کند.

 وی تصریح کرد: راز پنهان با سادگی تمام به آسیب های اجتماعی می پردازد و به ما یاد می دهد که باید سکوت کنیم و تلاش می کند تا به آینه نگاه کنیم و ببینیم چقدر خودمان هستیم.

لیلا بلوکات: نقش من بیشترین ممیزی را خورد

  لیلا بلوکات نیز که در سریال راز پنهان نقش ستاره را ایفا می کند، درباره ممیزی هایی که درباره نققش روی داد، گفت: نقش من بیشترین ممیزی را خورد و در چند قسمتی هم که پخش شده بسیاری از دیالوگ‌هایم حذف شد.

 وی با بیان اینکه این بخش پرخطرترین بخش کار است، ادامه داد:  اولین بار است که فلورا سام چنین ریسکی کرده امیدوارم مردم فکر نکرده باشند که کاراکتر ستاره شخصیت منفور و خیلی بدی است و امیدوارم در آینده با او همذات‌پنداری شود.البته اگر شناخت فلورا سام برای کار در کاراکتر ستاره نبود، بازی کردنش برای من نوعی ریسک بود ولی او طوری نقش را نوشت که باعث شد که دل بیننده برای او بسوزد.

انتهای پیام/ت/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۷۰۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.