اولاند در دیدار با مرکل: برای عبور از بحران همه گزینه ها قابل طرح است

خبرگزاری آریا-فرانسوا اولاند، رئیس جمهور جدید فرانسه، تنها ساعتی پس از به دست گرفتن زمام امور این کشور، راهی برلین، پایتخت آلمان شد و با آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور دیدار کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی، رهبران دو قطب اصلی اقتصاد در منطفه یورو، روز سه شنبه (۱۵ مه- ۲۶ اردیبهشت) پس از دیدار و گفتگو در برابر خبرنگاران حاضر شدند و از همکاری نزدیک برای حل بحران اقتصادی در منطقه یورو سخن گفتند.
 مرکل و  اولاند هر دو بر محدود کردن بدهی های یونان، بحران زده ترین کشور عضو محدوده یورو تاکید کردند و بنا گذاشتند که تا چند روز دیگر (۲۳ مه) مذاکراتی را در ارتباط با حل بحران اقتصادی در محدوده اتحادیه اروپا صورت دهند.
فرانسوا اولاند که نخستین رئیس جمهور چپگرای فرانسه پس از ۱۷ سال است، با این سفر که شاید در نوع خود رکوردی جدید برای سفر خارجی یک رئیس جمهور پس از مراسم سوگند یاد کردن محسوب شود، تاحدودی به نگرانی ها از اختلاف نظر احتمالی میان پاریس و برلین بر سر نگرش به بحران یورو پایان داد.
پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بسیاری از طرفداران نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه، اشتراک نظر و ارتباط صمیمی میان او و صدر اعظم آلمان را یکی از نقاط قوت اتحادیه اروپا برای عبور از بحران منطقه یورو می دانستند.

 روابط فرانسه و آلمان باید مبتنی بر احترام باشد
در همین حال فرانسوا اولاند رئیس جمهور جدید فرانسه گفت روابط فرانسه و آلمان باید مبتنی بر احترام باشد .
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد که کشورش خواهان این است که روابط دو کشور متوازن و مبتنی بر احترام متقابل باشد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد در برخی زمینه‌ها با نظر اولاند درباره رشد اقتصادی موافق است.
مرکل همچنین تاکید کرد خواهان باقی ماندن یونان در حوزه یورو است.
صدر اعظم آلمان گفت آمادگی دارد هر آنچه را می تواند برای کمک به کشور بحران زده یونان انجام دهد.
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه هم گفت برای تقویب رشد اقتصادی در کشورهای حوزه یورو همه گزینه ها قابل مطرح کردن است.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر خواسته صدر اعظم آلمان مبنی بر باقی ماندن یونان در حوزه یورو تاکید کرد.
به گزارش یورونیوز، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه گفت اتحادیه اروپا بایستی سیاستهایی را اتخاذ کند که به فعالیت‌ها و رشد اقتصادی سرعت ببخشد.
 اولاند که حامی تلطیف توافقنامه مالی اتحادیه اروپا و سیاستهای ریاضت اقتصادی این اتحادیه است گفت فرانسه و آلمان خواهان باقی ماندن یونان در منطقه واحد پولی یورو هستند. وی اظهار امیدواری کرد یونانیان در انتخابات ۱۷ ژوئن نیز چنان خواهند خواست.

این گزارش در حالی است اقتصاد فرانسه در سال میلادی جاری ۲۰۱۲ رشدی نداشته است و در میزان رشد اقتصادی سال گذشته آن نیز از ۲٫ ۰% به ۱٫ ۰ % تجدید نظر شده است. این در حالی است که رشد اقتصادث آلمان در سه ماه اول سالجاری ۰٫ ۵% بوده است و این آلمان را در موضع بهتری هم در اتحادیه اروپا و هم در مذاکره با فرانسه قرار می‌دهد.
 فرانسوا اولاند رئیس جمهوری جدید فرانسه می‌خواهد موافقتنامه مالی اتحادیه اروپا دوباره به بحث و مذاکره گذاشته شود تا به سیاستهای افزایش رشد بیشتر پرداخته شود. وی می‌گوید رشد اقتصادی با ریاضت اقتصادی منافاتی ندارد. مرکل صدر اعظم آلمان اما می‌خواهد تا بر روی مفاد هرآنچه که در دوران نیکولا سارکوزی ریاست جمهوری پیشین فرانسه موافقت شده بود، تغییراتی وارد نشود.
 رهبر آلمان و رهبر جدید فرانسه تفاوتهایی در نگرششان به سیاستهای ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا دارند. اولاند به اندازه مرکل حامی سیاست‌های بسیار سختگیرانه نیست. اما آلمان به رهبری مرکل می‌گوید باید کمربند‌ها را محکم بست.  روزهای آتی نشان خواهد داد چگونه این دو رهبر دو کشور قدرتمند اروپا بر تفاوت‌هایشان فائق خواهند آمد.
 اولاند پس از اولین نشست با کابینه خود در روز پنجشنبه به سوی آمریکا پرواز خواهد کرد تا در روز جمعه با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دیدار کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.