اولین مجله موسیقی ایران، چند ساله شد؟

۲۰فروردین۱۳،

مجله موسیقی اولین نشریه ای درعرصه موسیقی بوده که ازاول فروردین ماه ۱۳۱۷ تا پایان ۱۳۲۰ ازطرف اداره موسیقی کشورمنتشر شده است .

محتوای مطالب و گزارشات این مجله بیشتردرراستای معرفی موسیقی اروپایی و شناساندن هنرمندان بزرگ جهان بوده وبه حوزه موسیقی اصیل ایرانی کمتر پرداخته است . درشماره سوم و چهارم این مجله دو مقاله به قلم پرویز ناتل خانلری راجع به ابراهیم و اسحاق موصلی درج شده است که مطلبی کاملا تخصصی و تحقیقی درحوزه موسیقی محسوب می گردد.
همچنین مقاله کشف مغنی نامه حافظ ورابطه موسیقی وشعر خواجه ونظم سرودهای مغنی نامه که بادقت کافی و ذوق سرشارمسعود فرزاد تألیف شده است ،مطلب کاملا” نو وارزنده ای است .
ازشماره ششم سال سوم که مجددا” وزیری به ریاست اداره موسیقی کشورمنصوب شد،روش مجله هم عوض شد وبیشتربه بحث درموسیقی اصیل و محلی ایرانی پرداخت ،چنان که مقالات راجع به هارمونی درموسیقی ایران با ترجمعه فرانسه به قلم وزیری که ناتمام ماند و” نکته ای چند دربارهٔ موسیقی ایران ” اثر نگارنده روح الله خالقی و مخصوصا”مقالات فاضلانه محیط طباطبایی مانند “رساله موسیقی گمنام “و”شرفشاه گیلانی “و” صفی الدین ارموی “نمونه ای ازآن است .
انتشار”مجله موسیقی “درسال ۱۳۲۰ به سبب کمبود بودجه متوقف شده است .

منبع: شبکه ایران


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.