اولین گفتگوی یک رسانه ایرانی با ملا باسم کربلایی؛ فردی که نخستین بار مداحی را در استودیو ضبط کرد

اولین گفتگوی یک رسانه ایرانی با ملا باسم کربلایی؛ فردی که نخستین بار مداحی را در استودیو ضبط کرد

شبکه ایران / مختار پرتو – درید حسینی
وی با صدای گیرا و حزن آلودش از جمله مشهورترین مداحان منبر حسینی(ع) و خادمان اهل بیت پیامبر(ص)است،او از مفاخر مدرسه خدمتگزاری به نهضت عاشوراست که توانست با مداحی های زیبایش صدای نهضت حسینی را به مسلمانان جهان و دیگر ملتها برساند و جوانان مسلمان را جذب منبر اباعبدالله الحسین(ع)کند.
برخی وی را یکی از اسطوره های مداحی می نامند چون توانسته است کارهای متمایزی را ارائه دهد و میلیونها نفر را مشتاق منبرهایش کند  و چه علاقمند و چه منتقد معتقدند که وی فردی نوآور و متمایز ار دیگران است، او خدمت به امام حسین(ع) را سرمشق زندگی خود قرار داده است و می گوید هدف وی از مداحی ترویج دین و رسالت ومحمد وآل محمد(ص)است،او کسی نیست جز مداح برجسته اهل بیت(ع)حاج باسم کربلایی که توانسته است مسلمانان بسیاری به رغم اینکه عمده مداحی های وی به زبان عربی است به مداحی هایش علاقمند سازد.

البته باید به این مسئله اشاره نمود که ملاباسم کربلایی مداحی هایی به زبان های دیگر از جمله فارسی نیز داشته است.
حضور اخیر او در ایران برای برگزاری مجالس شهادت امام جعفر صادق(ع) فرصتی مهیا نمود تا در گفتگو با وی بیشتر با فعالیتهای او آشنا شویم. این اولین گفتگوی ملاباسم کربلایی با یک رسانه ایرانی که باید از زحمات برادران حاج حیدر ظهوری و حسین ملکی در هماهنگی این مصاحبه کمال تشکر را داشته باشیم.

کار خود را چگونه شروع نمودید ؟
رژیم عراق در سال های بعد از  ۱۹۷۰ ما را بیرون راند. من پیش از آن در مدرسه نمونه مردمی اعتماد در شهر مقدس کربلا تحصیل می کردم و در گروه سرود مدرسه فعالیت داشتم و در دوران کودکی من به ورزش وسرود خواند و مداحی همزمان نیز علاقه داشتم اما در هر حال میان این دو یکی را برگزیدم در آن هنگام من ۸سال یا ۹ سال داشتم چون متولد سال ۱۹۶۶ میلادی می باشم.
در آن زمان ورزشکاران بسیاری وجود داشتند اما افراد زیادی سراغ سرودن و مداحی برای امام حسین (ع) نمی رفتند ، خود من هم من به ورزشهای فوتبال و پینگ پونگ و والیبال نیز علاقه داشتم  و در مدرسه به این ورزشهای سرگرم بودم .
در سال ۱۹۸۰ هنگامیکه به جمهوری اسلامی آمدیم در شهر قم اقامت گزیدیم، مادر بزرگم به من گفت قرآن را بیاموز و من برای پنجسال با قرائت وصوت قرآن می خواندم ، پس از آن مادر بزرگم گفت اکنون باید نماز بخوانی وبرو نزد فلان کتاب فروش و از وی کتاب نماز خریداری کن .
 در قم من نزد یکی از کربلائی ها کار می کردم، به او گفتم من دوست دارم مداحی کنم که وی موافقت کرد و لی در عین حال با مسخره کردن بر پشت گردنم ضربه ای زد که این کار او مرا غمگین کرد وبگریه افتادم و اشکم ریختم  او به من گفت چرا گریه می کنی گفتم چون مرا زدی زدی او گفت اشکالی ندارد و دو قصیده داد که با آنها کار مداحی را شروع کنم.
من از همان دوران کودکی و نوجوانی قصیده سرائی و مداحی را دوست داشتم و نخستین کار من در مداحی  در شهر مقدس قم بود که مصادف با روز ۲۸ صفر سالروز وفات پیامبر اکرم (ص) بود که قصیده ای درباره امام حسین(ع) در سبک بحر طویل را خواندم که با تشویق همگان روبرو شدم وهمه به من می گفتند خداوند پدرت را بیامرزد و سپاس خدا را که تاکنون این راه ادامه داده ام.
پس از آن من ۱۳ سال در اصفهان نیز زندگی کردم ودر آنجا نیز به کار مداحی پرداخیتم تا اینکه از کویت وبحرین از من دعوت شد ومن در سال ۱۹۹۳ به کویت رفتم ،تا اینکه سال ۱۹۹۴ به سلطان نشین عمان رفتم چون در کویت با یک بانوی عمانی در سال ۱۹۹۴ ازدواج کردم واکنون چهار فرزند دارم سه دختر و یک پسر بنامهای فاطمه و ریحانه و علی و رقیه.
من اولین کسی بودم که برای نخستین بار مداحی را در استودیو ضیط نمود و ویدیو کلیپ نیز ضبط کردم. در آغاز با مخالفتهای شدید روبرو شدم و به من گفتند مداحی را نمی توان به ویدیوها وارد کرد. نخستین کار من در استدیو مداحی وافاطمتا ( ای فاطمه ) بود و پس از آن هلالیه و کلیپ “تمام قطره های خون رگم ندای یا حسین سر می دهد”.
 

 کدامیک از قصایدی را تا کنون خوانده اید بر شما بیشتر تاثیر داشته است ؟
برای من این اشعار همانند فرزندانم هستند وهمه این اشعار را دوست دارم واین پرسش شما همانند اینست که از من بپرسی کدامیک از فرزندان خود را بیشتر دوست داری چون برای من تفاوتی میان آنها نیست چون همه این اشعار و قصاید خوب هستند.
واقعیت اینکه شما نمی توانید یک قصیده و یا شعری از سروده های مرا بر دیگری ترجیح دهید.
طی سی و دوسالی که من بر منبر رفته ام همواره بیشتر مسائل روز را مطرح نمودم بخصوص اینکه من نخستین کسی بودم که اشعار حسینی را با کوشش جوانان کویتی وارد استدیوها کرد.
بطور مثال قصایدی را خوانده ام در قم واصفهان با استقبال شدید مردم روبرو شد، دوبار نیز به امریکا سفر کردم و به شهرهای دیترویت ومشیگان که یک مرکز اسلامی در آنجا وجود دارد مداحی کردم و و بیش از بیست یا بیست و پنج بار به انگلیس سفر نمودم  ونیز به سوئد و نروژ و هلند ودانمارک برای مداحی نیز سفر کرده ام .
 

در سالهای اخیر شاهد گسترش برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع)در کشورهای جهان از جمله اوروپا وآمریکا هستیم وسالانه شاهد افزایش تعداد شرکت کنندگان ملیونی در عزاداری عاشورا و اربعین در عراق هستیم به نظر شما دلیل گسترش روزافزون تفکر حسینی چیست ؟
بنظر من کسانیکه دور از میهن خود زندگی می کنند بیشتر از دیگران پایبند به دین خود هستند چون این مسلمانان در دیگر کشورها بیگانه هستند و بنابراین بیشتر به دین خود پایبند می باشند.
در دیترویت ومشیگان آمریکا بیش از هشت مرکز اسلامی وجود دارد من شاهد عشق وعلاقه وافر مسلمانان آمریکا به امام حسین(ع)بودم و دیدم که چگونه برای خدمت به اهل بیت(ع)عشق می ورزیدند.
اما درباره عراق این را بگویم که اوضاع عراق شکل خاصی دارد چون ملت عراق از محرومیتهایی که در دوران صدام خسته شده بودند و در نخستین مراسم اربعین امام حسین(ع) که در انجا برگزار شد شبکه های ماهواره ای الجزیره و العربیه امدند تا با مردم گفتگو کنند و به دنبال مقاصد سیاسی خود بودند که با چوابهای حسینی مردم مواجه شدند.
 

طی سالیانی که بر شما گذشت آیا به این فکر افتادید که نسل جوانی از مداحان را پرورش و آموزش دهید ؟
من از سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ به این فکر افتادم ودر این زمینه فعالیتهایی را نیز انجام دادم و امیدوارم که خداوند در این زمینه مرا یاری کند .
 

اولین سفر شما به ایران چگونه بود؟
خدا را شکر که حسینیه ها مرا دعوت می کنند ومن پاسخ مثبت به آنها می دهم .
من در خوزستان و ابادان و اهواز وبیش از بیست منطقه دیگر طی ده روز برنامه داشتم وهمچینی در قم ومشهد وتهران نیز برنامه هایی داشتیم.
 امروز که پس از ۱۸ سال به ایران آمده ام خدا را شاکرم که من با مهمانوازی مردم ایران مواجه هستم وانشاالله در عید قربان به مدت سه روز و در ماه صفردر  سالروز وفات پیابر اکرم(ص) پنج شب در ایران به منبر خواهم.

آیا در ایران برنامه همچون ضبط مداحی و ویدیو کلیپ دارید؟
اخیرا زمینه برای ما در ایران فراهم شده است و من امیدوارم بتوانم در ایران به فعالیت بپردازم و من سریالها و فیلمهای مذهبی جمهوری اسلامی ایران را دیده ام ومی بینم که ایرانیان دارای اندیشه پاک و متفکری هستند و من از جمهوری اسلامی ایران سپاسگزارم که این فرصت را به من داد و امیدوارم بتوانم در ایران کار کنم چون مردم ایران دوستدار پیامبر و خاندان اهل بیت(ع) هستند ودلیل آن این است که در این جمهوری اسلامی زندگی می کنند 

آیا برای مخاطبان فارسی زبان مداحی های جدیدی به زبان فارسی دارید؟
البته در آینده کارهای بسیاری دارم و دو کار جدید بزبانهای عربی و فارسی وترکی دارم و امیدوارم بتوانم بزبان فارسی نیز کارهای قابل توجهی داشته باشم بخصوص در ماه محرم.

هدف شما از سرودن به  زبانهای دیگر چیست ؟‌
‌هدف من ترویج دین و رسالت رسول خدا(ص) وخاندان وی است ، این خواسته مردم است وبدان علاقمند هستند و مردم مایل هستند این اشعار را بزبانهای دیگر بشنوند.
درست است که من بیست سال پیش ایران را ترک کردم ولی این خواسته شنودگان مداحی های من از دیگر کشورهاست که برایشان به زبانهای کشورهایشان مداحی کنم که تاکنون به زبانهای فارسی وانگلیسی و اردو مداحی کرده ام.
هنگامیکه با نویسنده ای روبرو می شوی که کتاب خوبی نوشته است به او می گوئی که ایکاش کتابهایت را ترجمه می کردی و برای همین است که ما دست به ابتکار زدیم.
 

از سفرهایتان به کشورهای دنیا چه خاطره ای دارید؟
تاکنون چهل بار به لبنان سفر کرده ام و سه سال برای حزب الله مداحی کردم ، محافظین سید حسن نصرالله به من می گفتند که برای سید ۱۰ الی ۱۵ بخوانم چون سید به دلایل امنیتی مراسم را زودتر ترک می نمود ولی  من یک ساعت و سی دقیقه برای آنها مداحی کردم وسید نمی خواست مراسم را ترک  و می خواست بخوانم. 
 

 آیا ملا باسم کربلایی خودش را شخصیتی رسانه ای می داند ؟
بسیار کم چون من کمتر صحبت می کنم و بیشتر کار می کنم و اگر از من بخواهبی تا مصاحبه ای انجام دهی به شما می گویم بجای آن بیایید برایتان  مجانی مداحی کنم و شما آن را ضبط ومنتشر کنید و همه اینها خدمتی است از من برای امام حسین(ع) وخاندان پیامبر(ص).
 

پیام شما برای مردم ایران و دوستداران شما چیست ؟
انقلاب ایران نسل خوبی را تربیت نموده است و ایران نیازمند ستایش نمی باشد و ما اکنون در ایران نسلی را می بینیم که پس از ۳۳ از انقلاب نسلی انقلابی وحسینی و ولایتمدار است.

 
 


شبکه ایران

تا این لحظه ۲۰نظر ثبت شده
  1. amd:

    صدای ملکوتی و عاشورایی داره و حیفه که اوامر فرقه شیرازی ها رو اجرا کنه مثل تبلیغ قمه که مراجع عظام اون رو تحریم کردند . و به خاطرش کارهای زشتی مثل طعنه و تمسخر انحام داد

  2. amd:

    اگه واقعاً دوستدار اهل بیته که فکر می کنم هست
    حمایتش از فرقه شیرازی که مورد حمایت انگلیس هست چیه ؟
    حمایت از اونها ضدیت با رهبری ولایت فقیه و ضد حرکت سید الشهدا و قیام اوست .

  3. عیسی:

    ملا باسم الله ایحفظک.عاشق باسم کربلایی هستم.و خداروشکر فتنه وهابیت برای به حاشیه کشیدن این معجزه عالم تشیع ناکام ماند.

  4. مهتاب:

    اینهایی هم که حرف مفت میزنن پشت سرش حوالشون با حضرت ابالفضل علیه السلام
    یه کلیپ تدوین شده و ساختگی کسی رو منافق و انگلیسی نمیکنه کور شه هر چی چشم حسوده
    انگلیسی کسیه که جلوی مذهب واقعی شیعه رو بگیرهرو مردم رو بچزونه و اذیت کنه به هر نحو
    یا حسین

  5. مهتاب:

    من ستایشش میکنم و حسرت میخورم به خلوصش و اینکه واقعا بلبل امام حسین هست و همین نسبت داشتن با امام حسین به این مرد مخلص آبرو و شهرت دنیایی و مسلما آبروی آن دنیایی و صدای ملکوتی داده٠٠
    خوش به حالتون که حسابی پشت خودتون رو برای اون دنیا محکم کردید،خدا قوت

  6. سیدعلی:

    لطفا آثار این ملا باسم انگلیسی منافق را از سرورتان پاک کنید.

    • Mahtab:

      لطفا بی مدرک حرف نزنید،چون حرف بی مدرک حرف مفته،کلیپ انصار الحسین هم دروغ کثیفی بیشتر نبود،خدا نگهش داره و دروغ گو ها رو به جهنم ببره ان شاالله

  7. سعید:

    با نوحه تزورونی مرا عاشق خودش کرد واقعا حس میکنی توحرم امام حسین(ع) هستی.با دلت بازی میکنه

  8. elham:

    اجرش با امام حسین واقعا مداحی های خوبی داشته

  9. alireza mahtaby:

    هوالحی الذی لایموت
    دعا میکنم که قلب ملا باسم همیشه برای حسین بماند وعاقبت به خیر باشد. علی معلم.

    • علی:

      نشد برادر! این ملا باسم آخر انگلیسی از آب درآمد! عاقبت به شر شد!

      • پاسخ گو:

        یه چی بگو که ربط داشته باشه خوشمزه

  10. احمد اسدی:

    با سلام و خداقوت از زحمات شما بسیار سپاسگزارم خداوند جزای خیرتان دهد.

  11. مصطفی:

    بی شک و بدون تعصب انصافا بهترین مداح جهانه ملا باسم.

  12. amin:

    ممنون که افراد پیشکسوت دراین زمینه وپیر غلامان حضرت سیدالشهدا(ع) را به افراد جامعه معرفی میکنید
    ومخصوصاً افرادی با زبان های غیر فارسی برای اشنایی مردم با امام حسین(ع) و گسترش فرهنگ حسینی

  13. حسین:

    می تونم بگم که ملا باسم کربلائی یک الگویی برای تمام مدحه سرایی عرب و فارسی و انگلیسی و …. یک الگو حساب میشه چون او این را طی ۳۵ سال گذشته را ثابت کرده است
    و نوحه هایی چون —*اخاف امنعوفک – یریح الهاب ویاک ودینی-روحی -ترفق ایها السیف الصقیل—* رو انتشار کرده

  14. سعیده:

    دستش درد نکنه، مداحیهای خیلی خوبی داشته تقریبا همشون در حد عالی، من که خیلی لذت میبرم و حس و حال عاشورایی بهم میده، اجرش با امام حسین (علیه السلام) و ائمه (علیهم السلام)

  15. حسین کعبی:

    آلی بود فکر نمی کردم که ملاباسم اینقدر حسینی واهل بیتی باشه

    • یارب العالمین:

      پس فکر می کردی عمری و ابوبکری می بود اینکه ۳۵سال
      از عمرشو صرف مداحی به امامان کرده و با این صدای زیبایش
      برای اونا مدح خونده خود موید ارادت خالصش به اهل بیته

  16. واقعا رسانه متبرک شد:

    انتقادم ازایشان این است که مداحی کربلایی راجایگرین این ابداعات بکندن اینکه ابداعات بی اصل راجایگزین این عزاداری اصیل بکند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.