ایرانی‌ها شانس گرفتن نوبل ادبی را دارند

جام جم آنلاین: نوبل ادبیات یکی از جایزه‌هایی است که هر سال در سطح جهان نظر نویسندگان، شاعران و همچنین مخاطبان ادبیات را به خود جلب می‌کند.

با نزدیک شدن زمان اعلام نام نویسنده یا شاعر موردنظر که اصولا اولین یا دومین پنجشنبه ماه اکتبر است، بازار گمانه‌زنی‌ها هم مانند هر سال داغ‌تر از قبل می‌شود.

با اسدالله امرایی مترجم کشورمان گفت‌و‌گویی داشتیم تا او هم برایمان از این بگوید که به نظرش چه کسی برنده جایزه نوبل امسال خواهد بود.

با نزدیک‌شدن اعلام نام برگزیدگان نوبل ادبیات امسال، بازار گمانه‌زنی‌ها هم داغ شده است. شما فکر می‌کنید چه کسی شانس دریافت این جایزه را دارد؟

به نظرم به هیچ‌وجه قابل حدس نیست. آکادمی نوبل هر سال همه ما را غافلگیر می‌کند و جایزه را به یکی از نام‌هایی می‌دهد که اصلا مطرح نبوده‌اند. مثلا سال گذشته جایزه را به ترانس ترومر دادند، هیچ‌‌کس فکرش را هم نمی‌کرد نام این شاعر را به عنوان برنده نوبل ادبیات بشنویم.

از سال ۱۹۹۳ به بعد هیچ یک از نویسندگان آمریکایی موفق به دریافت جایزه نوبل نشده‌اند. آیا احتمال این وجود دارد که امسال نویسندگان آمریکایی برنده این جایزه شوند؟

این را هم به عنوان یک احتمال می‌توان در نظر گرفت، چون نام نویسندگانی چون فیلیپ راث که جایزه بوکر ۲۰۱۱ را هم از آن خود کرده‌اند در فهرست گمانه‌زنی‌های نوبل ۲۰۱۲ قرار دارد.

بسیاری می‌گویند احتمال این وجود دارد که هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی ـ که در ایران هم مخاطبان زیادی دارد ـ نوبل امسال را از آن خود کند.

به نظرم نمی‌توان هیچ حدسی زد، موراکامی هم یکی از گزینه‌هاست، همان‌طور که به نظرم امکان دارد نام نویسندگان و شاعران ایرانی هم در این دوره از نوبل ادبیات دیده شود.

پس از نظر شما احتمال دیده‌شدن شاعران و نویسندگان ایرانی در این دوره از نوبل ادبیات وجود دارد؟

بله، وقتی ترانس ترومر سال گذشته توانست جایزه نوبل را دریافت کند، ما هم می‌توانیم. چون شاعران و نویسندگان ایرانی خیلی بهتر از ترومر کار کرده‌اند و فعالیت‌های ادبی خوبی داشته‌اند.

اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، فکر می‌کنید از میان شاعران و نویسندگان ایرانی چه کسانی انتخاب شوند؟

از میان شاعران محمدعلی سپانلو و از میان نویسندگان هم محمود دولت‌آبادی شاید در فهرست نوبل باشند.

زینب مرتضایی‌فرد‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.