ایران سومین تولیدکننده قزل آلا در جهان

سه شنبه ۶ تیر – ۱۰:۳۰:۰۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-رئیس سازمان دامپزشکی کشور، گفت: طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال هر سال علیه بیماری های ویروسی و خطرناک آبزیان در مراکز تکثیر و ‌مزارع پرورش ماهیان اجرا می شود.
 به گزارش سرویس اقتصادی آریا، سید محسن دستور افزود: در راستای ارتقاء امنیت غذایی کشور و تولید پایدار، هر سال طرح ملی مراقبت فعال و غیر فعال علیه ۱۵ بیماری خطرناک و مهم ویروسی در آبزیان از جمله ۳ بیماری ویروسی خطرناکIPN, IHN  و VHS در ماهیان قزل آلا و نیز بیماریهای مشترک قزل آلا نظیر استرپتوکوکوزیس و یرسینیوز اجرا می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اظهار کرد: ایران با تولید بیش از ۹۰ هزار تن قزل آلا در سال، پس از ترکیه در مقام دوم منطقه و پس از نروژ و ترکیه در مقام سوم جهان قرار دارد.
دستورافزود: در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های ماهیان سردآبی کشور، در سال گذشته از ۱۱۷ مرکز تکثیر و ۲ هزار و ۷۷۶ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، اقدام به ۹ هزار و ۳۴۵ مورد بازدید شده است.
به گفته وی، همچنین شش هزار و ۲۵۸ نمونه آب از این مزارع اخذ و ۲۲ هزار و ۶۳۱ مورد آزمایش آب ( فیزیکوشیمیایی و میکروبی) انجام شد.
دستور اظهار کرد: در سال گذشته ۳۴ هزار و ۶۴۲ مورد نمونه برداری بافتی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش آبزیان انجام شد و بر روی این نمونه ها تعداد ۷۷ هزار و ۸۱۰ مورد آزمایشات مختلف ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی اجرا گردید.
وی در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمان مواجه با بیماری های مختلف در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان،‌ گفت: در صورت گزارش هر گونه بیماری در این مراکز، بسته به نوع بیماری و ماهیت آن اقدامات ریشه کنی، درمان، واکسیناسیون انجام می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اطمینان داد: با نظارت های پیوسته در این مراکز، ماهیان تولیدی در مزارع کشور از نظر بهداشتی سالم هستند.
دستور در خصوص نظارت بر تولید فرآورده های شیلاتی افزود: سازمان دامپزشکی کشور هر سال طرح ملی پایش باقیمانده ها همچون آنتی بیوتیک های مجاز و غیرمجاز، فلزات سنگین، رنگ ها در قزل آلا و میگو را اجرا می کند و بررسی ها در این مراکز حاکی از سلامت این محصولات است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن اعلام ممنوع بودن کاربرد مالاشیت گرین که جزو مواد خطرناک و سرطانزا می باشد،‌ اظهار داشت:‌ در سال جاری تاکنون بیش از دو تن انواع ضد عفونی کننده های مجاز و نیز دو تن محرک ایمنی توزیع شده است.

کدM-ch2531

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۵۲۱۳۷۱۷۸۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.