ایــران دومــیــن تـولـیـدکـنـنـده پــسـتـه در جــهـان

1652.jpg

سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن پسته در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید ۲۰۰ هزار تن، اولین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رفت اما از سال گذشته دومین رقیب تولید از ایران پیشی گرفت و کشورمان دومین تولیدکننده پسته شده است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران تا سال گذشته در سکوی اول تولید پسته جهان قرار داشت اما از سال گذشته آمریکا با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافت و ایران دومین تولیدکننده این محصول شد.

سال گذشته کشورمان ۱۶۰ هزار تن پسته برداشت شد که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ۱۰۸ هزار تن از این محصول به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی ۴٫۵ درصد و از نظر ریالی ۲٫۹ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافت.

امسال نیز بر اساس پیش‌بینی رییس انجمن پسته ۲۰۰ هزار تن محصول از باغات کشور برداشت خواهد شد که بیش از یک میلیارد دلار ارز‌آوری صادراتی برای کشور دارد.

محسن جلال‌پور به ایسنا گفت: از سال گذشته آمریکا در تولید پسته رتبه‌ اول جهان را به خود اختصاص داد اما با توجه به این که این کشور بیشترین میزان تولید محصول را در بازار داخلی‌اش مصرف می‌کند، میزان صادراتش از ایران کمتر بوده و کشورمان همچنان در صادرات پسته مقام اول را در جهان دارد.

به گفته وی آمریکا رقیب اصلی ایران در تولید و صادرات پسته محسوب می‌شود؛ به ‌طوری که سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید داشته و امسال نیز میزان تولیدش به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

جلال‌پور اظهار کرد: امسال سال آور پسته است که حدود ۱۱۰ هزار تن از این محصول از باغات استان کرمان، ۴۰ هزار تن از استان خراسان رضوی و ۵۰ هزار تن از استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، قم، مرکزی، سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان و یزد برداشت خواهد شد.

۹۰ درصد اقتصاد پسته اقتصاد صادراتی است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این محصول در بازار داخلی مصرف می‌شود؛ به طوری که سال گذشته از ۱۶۰ هزار تن پسته ۲۵ هزار تن مورد مصرف بازار ایران قرار گرفت.

بر اساس آمار گمرک صادرات پسته خندان کشور در چهارماهه نخست امسال ۹۸٫۸ میلیون دلار، انواع پسته ناخندان ۳۷ میلیون دلار، مغز پسته ۴۹٫۵ میلیون دلار، مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته ۸٫۶ میلیون دلار و سایر پسته تازه یا خشک کرده ۲۱٫۷ میلیون دلار بوده است.

آلمان، ازبکستان، امارات، اوکراین، بلژیک، تاجیکستان، تایوان، سوریه، عراق، روسیه، قزاقستان، لبنان، هلند، هنگ‌کنگ و هند بزرگترین بازارهای پسته صادراتی ایران در چهار ماهه نخست امسال بودند. در بین این بازارها بیشترین میزان صادرات مربوط به روسیه،‌ امارات، آلمان و عراق بوده است.

همچنین هر ساله حدود ۲۰ درصد از پسته ایران برای تهیه مغز سبز به صورت کال چیده و به بازار‌های اروپا، آمریکا و ژاپن صادر می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.