اگر اضطراب دارید بیشتر به به بیماری های قلبی مبتلا می شوید

پژوهشگران اعلام کردند افسردگی، اضطراب و آشفتگی روحی خطر مرگ و میر، به ویژه مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به گفته تام روس سرپرست محققان در مرکز تحقیقات در خصوص بیماری زوال عقل اسکاتلند، هرچه سطح ناراحتیها و آشفتگیهای روحی افراد بیشتر باشد، بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی قرار می گیرند.
 
روس و همکارانش در این تحقیقات نتیجه ده تحقیق پیشین بر روی حدود شصت و هشت هزار زن و مرد سی و پنج سال به بالا را که در سالهای هزار و نهصد و نود چهار تا دو هزار و چهار در انگلیس صورت گرفته بود، مورد بررسی قرار دادند.  
 
موضوع اصلی این تحقیقات ارتباط میان ناراحتی های روحی مزمن و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و دیگر بیماریها همچون سرطان بود.
 
طبق این تحقیقات، حتی کمترین میزان ناراحتی، افسردگی و اضطراب خطر مرگ و میر ناشی از بیماریها را بیست درصد افزایش می دهد. در خصوص مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی، خطر بیست و نه درصد و در خصوص مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطانها، خطر نه درصد افزایش می یابد.
 
محققان همچنین اعلام کردند افسردگی و ناراحتی شدید خطر مرگ و میر ناشی از بیماریها را نود و چهار درصد افزایش می دهد.
 
دکتر گرگ فونارو متخصص بیماریهای قلبی-عروقی در دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت تحقیقات بسیاری حاکی از ارتباط میان افسردگی و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریها بوده است، اما از سوی دیگر تا کنون هیچ مدرکی دال بر تاثیر درمان افسردگی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی کشف نشده است.
 
وی افزود عوامل بسیاری همچون افزایش فعالیت دستگاه عصبی، افزایش ترشح هورمونهای استرس، التهاب مزمن و عوامل زندگی ناسالم می توانند علل ارتباط افسردگی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریها باشند.
 
به گفته دکتر فونارو، افرادی که از افسردگی و ناراحتی مزمن رنج می برند می توانند با جلوگیری از بالا رفتن سطح فشار خون و کلسترول، حفظ وزن متناسب، ورزش روزانه و خودداری از استعمال دخانیات، خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی-عروقی را کاهش دهند. /عط
 
منبع: پایگاه اینترنتی «هلث دی نیوز/ اخبار روز سلامت»


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.