اگر انار شوم…و کوتاه‌ترین سروده‌های شفاهی ایران

۰۹ام بهمن ،

ایسنا گزارش داد: در معرفی «لیکوها» عنوان شده است: «لیکوها کوتاه‌ترین سروده‌های شفاهی به حساب می‌آیند و یکی از اشکال مهم آوازی دو منطقه رودبار و بلوچستان می باشند. لیکوها در حقیقت یک شعر چهار کلمه‌یی موزون و مقفا می باشند که از رهگذر آن‌ها جهانی از مفاهیم و اتفاقها در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. لیکو نام پرنده‌ای هم‌اندازه گنجشک و بسیار خوش‌آواز است و در حقیقت این نوع شعر بازمانده شعر شفاهی قدیم ماست.

این‌ روزها و در زمانه‌ سرعت، گرایش به نوعی ادبیات خلاصه و مینی‌مال بسیار شده است. شعرهای کوتاه، هایکوها و کوتاه‌سروده‌های دیگر از آن‌جا که به راحتی و سریع خوانده شده و حس شاعر یا گوینده‌ را منتقل می‌کنند، مورد اقبال بسیاری قرار گرفته‌اند. شعر ایرانی نیز از دیرباز به این کوتاه‌سرایی تمایل نشان داداه است، چه در ادبیات مکتوب و چه در ادبیات شفاهی.»

«لیکوها» از «منظومه شعر ایرانی» با گردآوری و برگردان علیمرادی در ۱۲۰ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۴۵۰۰ تومان توسط نشر نون به بازار کتاب عرضه شده است.

منصور علیمرادی متولد ۱۳۵۶، شاعر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز است. پیش‌تر یک مجموعه شعر با نام «آوازهای عقیم باد» و یک مجموعه داستان با عنوان «زیبای هلیل» توسط نشر آموت از او به چاپ رسیده است.

بنابرگزارش این خبرگزاری، «اگر انار شوم» (مجموعه‌ شعر عاشقانه) سروده زری کاربخش راوری انتشار یافت. در معرفی این کتاب می‌خوانیم: ««اگر انار شوم» مجموعه‌ شعری دربرگیرنده‌ ۵۸ شعر این شاعر در قالب غزل نوست و توسط نشر نون به بازار عرضه شده است.

شعرهای این مجموعه در قالب غزل و چارپاره سروده شده‌اند، اما تجربه‌ وزن‌های امروزی و مؤلفه‌های شعر امروز به آن ویژگی خاصی داده است. مضمون عمده‌ شعرهای این کتاب عاشقانه است. شعرهای این مجموعه تجربه‌های تازهی در شعر ایرانی می باشند که فرهنگ‌دوستان ایرانی را با طعم تازهی از شعر ایرانی آشنا می‌کنند.

«اگر انار شوم» از «منظومه شعر ایرانی» در ۱۱۲ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۴۵۰۰ تومان توسط نشر نون به بازار کتاب عرضه شده است.

زری کاربخش متولد ۱۳۵۱ است و با وجود حضور در کتاب‌های جمعی، اولین مجموعه‌ی شعر مستقل خود را در زمستان ۹۱ به جامعه‌ی ادبی عرضه کرده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.