اگر تعرفه‌ واقعی باشد، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند

ممتاز نیوز : مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به این که اگر پایه در تعیین تعرفه‌ها و ارائه خدمات به درستی نهاده شود، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند، عنوان کرد: البته به این خاطر که دارو کالای سلامتی است و مردم هم باید از عهده پرداخت هزینه‌های مربوط به آن برآیند، لازم است قیمت‌ها واقعی شوند، زمانی که بیمار پولی برای خرید دارو نداشته باشد، ترجیح می‌دهد تا جایی که امکان دارد به پزشک و داروخانه مراجعه نکند و به این ترتیب از سلامتی‌اش مایه بگذارد.

دکتر محمد عبده زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه‌ حق فنی، به راستی حق داروخانه‌هاست، اظهار کرد: بر هر حقی، تکلیفی هست و زمانی که شما تکلیفی را برای یک شخص تعیین می‌کنید به تناسب آن از او انتظار پاسخگویی دارید و در قبال کم‌کاری و کوتاهی او را به تعزیرات معرفی می‌کنید باید حقی نیز برای او قائل شوید.

وی افزود: تعرفه حق فنی باید به طور حتم برای داروخانه‌ها وجود داشته باشد. اگر بنا باشد تعرفه حق فنی را از داروخانه‌ها بگیرند، دیگر بحث ارزش ریالی آن مطرح نیست بلکه بحث بر سر حذف جایگاه داروساز در داروخانه‌ است. با پاک کردن صورت مسئله می‌توان این‌گونه تلقی کرد که هیچ ارزشی برای داروساز قائل نیستیم.

عبده زاده با بیان این که داروساز به علت مسئولیت‌هایی که دارد، قوانین تنبیهی برایش در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال اگر دارویی به اشتباه از داروخانه خارج شود و برای بیمار اتفاقی بیفتد، داروساز باید به نظام پزشکی و محاکم قضایی پاسخگو باشد. به تناسب اشتباه داروساز برای وی در محاکم قضایی دیه تعیین شده است و نمی‌توان گفت هیچ حقی ندارد.

وی افزود: یک بحث دیگر هم وجود دارد و آن این است که عنوان می‌شود داروساز باید در مقابل دریافت حق فنی به بیمار خدمت ارائه دهد. اجبار و تکلیف وزارت بهداشت به مسئولین فنی داروخانه‌هاست که به بیمار خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند. حق بیماراست که راجع به نسخه‌اش سوال کند، خدمات دریافت کند و داروساز نیز در زمینه مواردی که نیاز به راهنمایی دارند، کمکش کند.مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه تاکید کرد: نمی‌شود فردی در جایگاه یک داروساز بایستد و به بیمار بگوید “برو از کسی که برایت دارو نوشته، سوال کن”.

در دسترس‌تر از داروساز و داروخانه‌ها پیدا نمی‌کنید

وی با بیان این که در مقایسه با سایر حرف پزشکی، در دسترس‌تر از داروساز و داروخانه‌ها پیدا نمی‌کنید، گفت: امروز در هر خیابانی داروخانه وجود دارد. متاسفانه در کنار داروخانه‌های مسئولیت‌پذیر، داروخانه‌هایی نیز فعالیت می‌کنند که حداقل خدمات را هم به مردم ارائه نمی‌کنند.عبده زاده افزود: با این حال، تعرفه فعلی حق فنی برای آن دسته از داروسازانی که خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند، مناسب نیست.

اگر تعرفه حق فنی نباشد، داروخانه نابود می‌شود

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که مگر دارو خودش حاشیه سود ندارد که داروسازان مبادرت به دریافت حق می‌کنند، گفت: تنها چند کالا مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است. حجم عمده‌ای از داروهای بیماران خاص، داروهای یارانه‌ای هستند و سود آن برای داروخانه چهار درصد است. این حجم از نیاز با این حاشیه‌های سود دارویی قابل جبران نیست و اگر تعرفه نباشد، داروخانه نابود می‌شود.

حاشیه سود داروهای معمولی برای داروخانه‌ها به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد

وی اضافه کرد: از سوی دیگر داروخانه‌ها در تعیین قیمت دارو نقشی ندارند و قیمت‌ها توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود. داروهای معمولی حاشیه سودشان به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد. اگر حق فنی حذف شود بسیاری از داروخانه‌ها تعطیل می‌شوند، داروخانه‌هایی هم که بمانند، ماندنشان علامت سئوال خواهد شد و این‌ که به چه قیمتی مانده‌اند؟ در این صورت خودمان رسما زمینه تخلف را ایجاد کرده‌ایم.

عبده زاده با اشاره به این که اگر پایه در تعیین تعرفه‌ها و ارائه خدمات به درستی نهاده شود، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند، عنوان کرد: البته به این خاطر که دارو کالای سلامتی است و مردم هم باید از عهده پرداخت هزینه‌های مربوط به آن برآیند، لازم است قیمت‌ها واقعی شوند، زمانی که بیمار پولی برای خرید دارو نداشته باشد، ترجیح می‌دهد تا جایی که امکان دارد به پزشک و داروخانه مراجعه نکند و به این ترتیب از سلامتی‌اش مایه بگذارد.وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری دارویی کشور باید به گونه‌ای باشد که زمینه دسترسی مردم به دارو هم از لحاظ ریالی و هم فراوانی فراهم شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.