اگر غلظت خون دارید، بخوانید

۲۶ام بهمن ،
ممتاز نیوز:‌ افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که سبب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

افزایش تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می گویند.
 
در این حالت هموگلوبین‌ خون بیمار بیشتر از یک فرد عادی است. به این معنی که هموگلوبین بالاتر از ۱۸ در مردان و بیشتر از۱۶ در زنان به عنوان غلظت خون تشخیص داده می گردد.

بیماری غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می گردد که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خون ساز بدن به صورت خودکار بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون ساز بدن سالم است ولی بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی و قلبی و یا تومورها، کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بودن در ارتفاعات، سیگار کشیدن و زندگی در هوای آلوده سبب افزایش غلظت خون می شوند.

افزایش غلظت خون از این جهت خطرناک است که سبب کند شدن حرکت خون در عروق شده و خطر سکته را افزایش می دهد.

برخی از اشخاص مبتلا به افزایش غلظت خون هیچ گونه علایمی ندارند و در بعضی اشخاص اختلالاتی مانند برافروختگی پوست صورت، قرمزی چشم‌ها، اختلالات هوشیاری، منگی، سردرد، خواب آلودگی و گزگز دست و پا ملاحظه می گردد. خارش پوست به ویژه پس از استحمام، برجسته شدن وریدهای چشم، بزرگی کبد و طحال نیز از علایم شایع این مشکل می باشند. در صورت عدم کنترل و درمان غلظت خون، بیماری هایی مانند زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی بروز می کنند.

در شرایطی که غلظت خون به صورت اولیه باشد، درمان از طریق خون گیری و مصرف بعضی داروها است. در نوع ثانویه می بایست سبب زمینه ای غلظت خون برطرف شود.

برخی پزشکان روش حجامت را نیز برای کاهش غلظت خون پیشنهاد می نمایند. در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی در بعضی بیمارهای خاص مورد استفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می گردد بسیار نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم.
منبع:‌ سیمرغ

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.