ایجاد تعاونی راهکاری مناسب در آغاز فعالیت اقتصادی فارغ التحصیلان دانشگاهی است

فخرالدین جمالی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه ها غالبا توان مالی زیادی ندارند که هرکدام بخواهند بروند یک فعالیت اقتصادی را به صورت مستقل راه اندازی کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اگر فارغ التحصیلان دانشگاهها بخواهند یک فعالیت اقتصادی را به تنهایی شروع کنند باید شخصا همه هزینه های فعالیت را پرداخت کنند یا ریسک انجام فعالیت را یک نفره بپردازند.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: بهترین توصیه ای که می توانیم به فارغ التحصیلان دانشگاه ها داشته باشیم راه اندازی فعالیت در قالب یک شرکت تعاونی است و آنها با حضور حداقل هفت عضو می توانند تعاونی مورد نظر را شکل دهند.

وی یادآور شد: آنها می توانند سایر اعضای تعاونی را از گرایش هایی انتخاب کنند که تجمیع مناسبی از منابع به لحاظ تخصصی و توان کاری و مهارتی صورت گیرد و از سوی دیگر، افراد در قالب تعاونی می توانند سرمایه های اندک خود را روی هم بگذارند و سرمایه مورد نیاز را تامین کنند.

جمالی از کاهش قابل توجه هزینه های راه اندازی فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی به عنوان یکی از مزیت های این بخش از اقتصاد کشور عنوان کرد.

وی گفت: فرض کنید اگر هفت نفر بخواهند به صورت جداگانه دفتر راه اندازی کنند باید هر یک هزینه های کامل مربوط به مشاوره حقوقی را تقبل کنند اما اگر این افراد در یک تعاونی گردهم آیند می توانند هزینه های مشاوره حقوقی را بین خودشان سرشکن کنند و هر یک از افراد هزینه خیلی کمتر متقبل می شوند.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تجمیع منابع مالی، تجمیع تخصص و مهارت ها و بهره مندی از خرد جمعی از دیگر مزایای فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی ها است.

این مقام مسوول گفت :تجربه نشان داده است که کار گروهی در قالب تعاونی امکان بازاریابی بهتری برای محصولات و خدمات فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: اگر برای دریافت تسهیلات بانکی نیاز به وثیقه بانکی باشد شاید یک به تنهایی این شانس را نداشته باشند که این وثیقه را تامین کند اما اگر هفت نفر باشند یا به هفت خانواده متعلق باشند شانس تامین این وثیقه خیلی بهتر و بیشتر می شود.

جمالی : در مجموع ایجاد تعاونی به کاهش ریسک سرمایه گذاری در راه اندازی یک فعالیت اقتصادی منجر می شود و با توجه به تجمیع منابع مالی و استفاده از تجربیات مشترک در حوزه بازاریابی و تولید، شانس موفقیت بیشتری فراروی اعضای تعاونی ها است.

۱۳ تا ۱۹ شهریور هفته تعاون نامگذاری شده است. ک/۳

۲۰۲۶/۶۶۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.