ایجاد مراکز نگهداری و درمان معتادان، ضرورت امروز جامعه

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، درمان اعتیاد برای معتادان از روش های متعدد و گوناگونی صورت می گیرد که میزان مواد مصرفی، نوع مواد مصرفی و غیره در آن دخیل و اثر گذار است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکنون سعی کرده تا با بهره گیری از روش های پذیرفته شده علمی و با حمایت از مراکز درمان و ترک اعتیاد خصوصی، گستره و عرصه فعالیت های درمان و ترک اعتیاد در کشور را توسعه و گسترش دهد.

در واقع، با تمامی تلاش و کوشش های های صورت گرفته، متاسفانه دیده می شود که تعدادی از معتادان به دلایل مختلف روحی و روانی چندان تمایل و رغبتی برای درمان و ترک اعتیاد از خود نشان نمی دهند.

معتادان به مواد مخدر، علاوه بر آسیب هایی که به جسم و روح خود وارد می سازند، اعضای خانواده و اطرافیان خود را نیز با مشکلات جدی مواجه می کنند.

این افراد همچنین، چهره جامعه را نیز زشت جلوه می دهند و حضور آن ها نشانه بارزی از تجاهر به منکر است،البته تعدادی از افراد معتاد، وقتی به آخر خط می رسند، از خانواده جدا می شوند و کسی پیگیر مسابل آن ها نیست.

بر اساس گزارش های رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم اکنون، حدود ۲ میلیون معتاد در کشور وجود دارد و ۸۰۰ هزار نفر نیز به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند.

‘هومن رمضان پور’، کارشناس آسیب های اجتماعی در این زمینه می گوید: مراکز نگهداری و درمان اعتیاد بسیار بهتر از کمپ های ترک اعتیاد است، زیرا در این مراکز، مسوولان دست اندرکار مبارزه با مواد مخدر، نظارت مستقیمی دارند.

وی توضیح می دهد: کمپ های ترک اعتیاد، معمولا توسط سازمان بهزیستی ایجاد می شود و شیوه های درمان این کمپ ها چندان نوین نیست.

رمضان پور، با بیان اینکه در مراکز نگهداری و درمان اعتیاد، معتاد، همه مراحل درمانی را بر اساس اصول صحیح می گذراند تا به بهبودی کامل برسد، اظهار می دارد: وجود تیم های پزشکی، مشاور، مددکار، روانکاوی و گفتار درمانی در این مراکز، در درمان اعتیاد معتاد، بسیار تاثیر گذار است.

‘فرزین رحیم نظری’، مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه می گوید: ستاد مبارزه با مواد مخدر، مدت ها پیگیر موضوع درمان افراد معتاد است و با تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، به طور دقیق مسیر قانونی برای درمان این افراد تعیین شد.

وی ادامه می دهد: موضوع مراکز نگهداری و درمان معتادان در واقع مجرای قانونی درمان افرادی است که به هر دلیل از درمان اختیاری سر باز می زنند و اکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری سایر نهادها به ویژه استانداری ها در حال آماده سازی مراکز نگهداری و درمان معتادان است.

رحیم نظری، اظهار می دارد: این نوع درمان برای اولین بار در کشور اجرا می شود و نمی توان آن را با نگهداری معتادان در سنوات قبل مقایسه کرد، همکاری همه دستگاهها به ویژه دستگاههای متولی درمان که همواره از علمی شدن درمان حمایت می کنند، لازم و ضروری است.

وی تصریح می کند: همه کسانی که در زمینه درمان اعتیاد دارای تجربه و تخصص هستند، قدم پیش بگذارند و به این طرح ملی که هدف آن کمک به افراد نیازمند و حرکت به سوی جامعه سالم است، مشارکت کنند، مراکز درمان اعتیاد بر اساس یک تکلیف و ضرورت ملی تاسیس می شوند.

‘مصطفی محمدنجار’، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این زمینه می گوید: سیاست جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، ساماندهی مراکز درمان بر اساس آیین‌نامه، دستورالعمل و پروتکل‌های مربوطه است و هر چند ساماندهی قوی‌تر باشد، امکان نظارت، بیشتر و بهتر می‌شود و همچنین از رشد مرکز غیرمجاز و اقدام های غیرمجاز به شدت جلوگیری می‌شود.

وی ادامه می دهد: مراکز نگهداری و کاهش آسیب معتادان برای کسانی است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به مراکز مجاز درمانی مراجعه کنند و ستاد مبارزه با مواد مخدر با کمک اعتبارات دولتی و هزینه‌هایی که صرف کرده، مراکزی را تحت عنوان نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان برای این افراد ایجاد کرده است.

محمد نجار اظهار می دارد:آنان نیز به این گونه مراکز منتقل می‌‌شوند و تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند و این موضوع در راستای سیاست‌های کاهش آسیب‌ ستاد است.

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه تاکنون مراکز نگهداری و درمان معتادان در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، قم، کرمان و مرکزی راه‌اندازی شده است، تصریح می کند: مراکز درمان استان‌های مازندران، آذربایجان غربی، هرمزگان، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، همدان، قزوین، کرمانشاه، گیلان، خراسان جنوبی، خوزستان و یزد نیز تاکنون به بهره برداری رسیده اند.

آنچه به نظر می رسد، اعتیاد جرم نیست، بیماری است و گسترش مراکز نگهداری و درمان معتادان می تواند، علاوه بر جلوگیری از سودجویی برخی افراد در زمینه هزینه های هنگفت درمان اعتیاد، نوید بخش درمان اصولی تا بهبود کامل و پاکی معتاد باشد.

اجتمام **۹۰۲۲*۱۴۱۰*۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۹۲۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.