ایراد جدید فیفا نگرانی ندارد/ عمومی غیردولتی یا مستقل غیرانتفاعی؟

ایرادهای جدید فیفا به پیش نویس اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال و تغییر ماهیت این مجموعه جای نگرانی ندارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پیش‌نویس اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال در ارسال مجدد به فیفا با برخی ایرادها از سوی این نهاد بین‌المللی مواجه شده و این مجموعه ملزم به تغییر ماهیت فدراسیون فوتبال در اساسنامه مطابق ماهیت تعریف شده برای کمیته ملی المپیک ایران شده است.

در نامه‌ای که در ضمیمه اساسنامه اصلاحی برای فیفا ارسال شده، این مجموعه با توجه به قوانین داخلی، «نهادعمومی غیردولتی» معرفی و از کمیته ملی المپیک ایران به عنوان نهادی نام برده شده که دارای ساختار و ماهیت مشابه بوده و از سوی نهاد بین‌المللی هم تایید گرفته است.

فیفا در پاسخ به ایران، با استناد به اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران که در نهاد متناظر بین‌المللی خود به عنوان «نهاد مستقل غیردولتی غیرانتفاعی» ثبت شده، خواستار به ثبت رساندن از فدراسیون فوتبال با چنین ساختار حقوقی‌ای شده است.

* کمیته ملی المپیک غیردولتی است یا غیرانتفاعی؟

در ماده واحده قانون فهرست نهادهای و موسسات عمومی غیردولتی مصوب نوزدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی و تایید ۲۹ تیر ۱۳۷۳ شورای نگهبان در ردیف هفتم نام کمیته ملی المپیک قرار دارد که در الحاقیه‌ی ۱۱ خرداد ۱۳۷۳ فدراسیون‌های ورزشی نیز به آن اضافه شده است.

مطابق این قانون، کمیته ملی المپیک و همه فدراسیون‌های ورزشی از جمله فدراسیون فوتبال مشمول نهادهای و موسسات عمومی غیردولتی و تابع قوانین داخلی هستند و این یعنی کلیه مقررات عمومی داخلی از جمله قانون منع بکارگیری بازنشستگان و همین‌طور کمک‌های دولت شامل حال این نهادها می‌شود و نمی‌توان ماهیت عمومی و غیردولتی بودن این نهادها را رفع اثر کرد.

هر چند نگاهی به اساسنامه کمیته ملی‌ المپیک ایران حاکی از این است که این مجموعه به عنوان نهادی با ماهیت «مستقل غیرانتفاعی» معرفی شده و هیچ نامی از عنوان غیردولتی بودن آن برده نشده، چرا که این مجموعه از کمک‌های دولتی بهره‌مند است و اساسنامه آن نیز تایید و تصویب هیات ویزان را دارد و اساسا نهاد غیردولتی نمی‌تواند مستقیما از دولت کمک مالی بگیرد.

* قوانین داخلی ایران برای فیفا محترم است

مطابق آنچه گفته شد، ماهیت فدراسیون‌ها در اساسنامه لزوما به معنای این نیست که تابع قوانین داخلی هستند یا نیستند، بلکه این قوانین داخلی کشور است که دایره عمومی یا غیرانتفاعی و همین‌طور تابع قوانین بودن یا نبودن را مشخص می‌کند. کما اینکه فدراسیون جهانی فوتبال هم در نامه اخیر خود به قوانین داخلی ایران احترام گذاشته و تاکید کرده که آنها را می‌پذیرد.

به همین دلیل نامه اخیر فیفا برای رفع ایرادهای اساسنامه اصلاحی جای نگرانی ندارد و فدراسیون فوتبال می‌تواند به خواسته فیفا جامعه عمل بپوشاند و با اصلاح اساسنامه مطابق خواست فیفا ایردات جدید را نیز رفع کند.

از دیگر ایرادهای فیفا مربوط به قانون ۱۰ سال سابقه مدیریت برای نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال است که باید اصلاح شود و این مجموعه تا هشتم تیرماه مهلت دارد اساسنامه را با بازبینی مختصر برای فیفا بفرستد و تایید نهایی این نهاد بین‌المللی را کسب کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.