ایران، نهمین تولید کننده گوشت مرغ در جهان

مدیرکل امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ در رتبه نهم جهان قرار دارد.

‘رضا ترکاشوند’ روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار پنجمین کنگره ملی علوم دامی ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ایران بعد از روسیه، رتبه دوم منطقه را در تولید گوشت مرغ دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت مرغ در دنیا بیش از ۸۶ میلیون تن در سال است، اظهار داشت: سهم تولید گوشت مرغ ایران در جهان ۹/۱ درصد است.

وی با تاکید بر ظرفیت بالای ایران در زمینه تولید گوشت مرغ تصریح کرد: ما توانایی تولید ۵/۲ میلیون تن گوشت مرغ در سال را داریم.

ترکاشوند با بیان اینکه با ۵/۱ میلیارد قطعه جوجه ریزی در سال می توان به این میزان تولید رسید، گفت: وزارت جهاد کشاوزی قصد دارد با اجرای طرح مدیریت و تجهیز و نوسازی مرغداریها، زمینه رسیدن به این میزان تولید را فراهم کند.

مدیرکل امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح تجهیز و نوسازی مرغداریها از سال ۷۷ در کشور آغاز شد که از نتایج آن می توان به کاهش تلفات از ۱۱ به ۵/۹ درصد اشاره کرد.

وی از دیگر نتایج اجرای این طرح را افزایش شاخص تولید از ۱۳۸ درصد در سال ۷۷ به ۲۱۸ درصد در سال گذشته اعلام کرد و افزود: سال گذشته بالاترین شاخص تولید در کشور متعلق به استان بوشهر با ۲۸۴ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان تلفات در مرغداریهای روسیه بعنوان بزرگترین تولید کننده گوشت مرغ در منطقه حدود چهار درصد و شاخص تولید آن۲۹۰ درصد است.

وی بیان داشت: از نتایج اجرای طرح مزبور در برنامه ریزی تولید گوشت مرغ و جوجه ریزی استفاده خواهد شد.

ترکاشوند بااشاره به اینکه در زمان حاضر تولید گوشت طیور درکشور به صورت جزیره ای است، اضافه کرد: راهکارهایی مانند اصلاح ساختار صنعت طیور، استفاده از فناوری نوین، بازسازی و نوسازی تجهیزات و تاسیسات مرغداریها برای افزایش ضریب فنی در تولیدات طیور پیشنهاد می شود.

وی آموزش تولیدکنندگان و تولید با کیفیت و رقابت پذیر را از دیگر پیشنهادهای خود در این زمینه برشمرد.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی، ظرفیت مزارع پرورش مرغ گوشتی در کشور را ۱۹ میلیون و ۲۲۵ هزار قطعه و ظرفیت مزارع پرورش نیمچه گوشتی را ۳۰۰ میلیون و ۶۶۰ هزار قطعه در هر دوره اعلام کرد.

پنجمین کنگره ملی علوم دامی ایران، روزهای هشتم و نهم شهریور ماه جاری به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.