ایرانی​ها سالیانه چند جلد کتاب می​خوانند؟

۱۶ام بهمن ،

طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه عصر امروز دوشنبه ۱۶ بهمن در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران افتتاح شد. در این مراسم دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، سرپرست معاونت فرهنگی و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد حضور داشتند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ضمن اشاره به اینکه در آبان ماه با حضور رئیس جمهور جشن دو برابر شدن شاخص‌های کتاب و کتابخوانی و پنج برابری سرانه و شاخص‌های کتاب را برپا کردیم عنوان کرد: در آخرین سال دوران رژیم پهلوی تعداد کتابهایی که مجوز انتشار یافتن از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند هزار عنوان بود در حالی که در سال قبل این آمار به ۶۹ هزار عنوان رسیده است. طی ۷ سال اخیر و در دولت نهم و دهم نیز شاهد انتشار یافتن ۴۰۰ هزار عنوان هستیم و پس از انقلاب ۷۰۰ هزار عنوان.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بیان کرد: هدفگذاری ما آن است که کتاب‌های گنجانده شده در این ایستگاه‌ها با سلیقه عمومی جامعه مطابقت داشته باشد. هدف دیگر ما این است که کتاب‌های عمومی به لحاظ تنوع محتوایی در این ایستگاه‌ها گنجانده شود و انتظار ما این است هر ایرانی کتاب برداشته مطالعه کرده و آن را بازگرداند و پس از این پیش‌بینی می‌شود ظرف یک سال با توجه به اینکه ایرانی‌ها سالانه ۲٫۵ جلد کتاب می‌خوانند این میزان به ۳٫۵ جلد برسد.

واعظی چهارم بهمن ماه در نشست خبری خود البته گفته بود: «آخرین سنجش در اردیبهشت ۹۱ نشان می‌دهد مجموع سرانه مطالعه ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه است. ۱۵ دقیقه و ۱۷ ثانیه مربوط به کتاب، ۳۲دقیقه و ۵۶ ثانیه مربوط به روزنامه، ۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه نشریه و ۲۱ دقیقه و ۳۵ ثانیه قرآن است.»

به گزارش خبرآنلاین، ایستگاه های مطالعه که قرار است در مکان‌های عمومی مستقر شود دارای ۱۵موضوع کتاب است و کتاب‌ها به‌صورت ماهانه شارژ می‌شوند. این آثار در موضوعاتی چون داستان، کودک و نوجوانان، زنان، تاریخ، علوم و فنون و ادبیات به‌معنای شعر و آثاری با موضوعات دفاع‌مقدس می باشند. اشخاص مختلف می توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها کتاب‌ها را برداشته و برای مطالعه به منزل ببرند، اگر تمایل داشتند طبق شماره حساب درج شده در کتاب ۲هزار تومان بابت آن پرداخت می‌کنند و اگر تمایل نداشته باشند می‌توانند کتاب را به اولین ایستگاه یا یکی از کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.