ایران با حسن نیت مذاکرات با ۱+۵ را ادامه می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نوش‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در ملاقات با سفیر جدید فرانسه با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز را مورد تأکید قرار داد.

سفیر ایران در عمان ابراز امیدواری کرد: با انتخاب رئیس جمهور جدید فرانسه شاهد اتخاذ رویکردی جدید از سوی دولت فرانسه نسبت به جمهوری اسلامی ایران باشیم.

 

وی گفت: ما با حفظ احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای و منافع جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط و همکاری بین ایران و فرانسه هستیم و از مواضع غیر منطقی غرب و اروپا به شدت انتقاد داریم و ادامه رفتارهای تبعیض‌آمیز کشورهای غربی را موجب افزایش روحیه بی اعتمادی از سوی ایران می‌دانیم.

 

نوش‌آبادی افزود: امیدوارم فرانسه بعد از دوران سارکوزی مواضع واقع بینانه و سازنده‌تری در خصوص حقوق مسلم ایران در زمینه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز اتخاذ کند و با تغییرات به وجود آمده در فرانسه روابط دو کشور در سطح بالایی از طریق مجاری گفت‌وگوی سازنده احیاء شود و دوباره روابط تاریخی ایران و فرانسه آنگونه که شایسته عظمت دو تمدن و دو ملت است، برقرار شود.

 

سفیر ایران اضافه کرد: ما اعتقاد داریم امکان گشایش فصلی نوین در همکاری‌های فیمابین وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط و گسترش همکاری‌ها با کشورهای اروپایی خصوصا فرانسه بر اساس احترام متقابل و حفظ منافع دو طرف اهتمام دارد.

 

نوش‌آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مواضعی روشن و شفاف و مبتنی بر رویکرد اصولی و منطقی دارد و کاملا به تعهدات و مقررات بین‌المللی پایبند است و بر این اساس بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم و بدون بازگشت خود می‌داند.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان افزود: ما بر اساس اعتقادات دینی و اسلامی خود، ساخت و نگهداری و به کارگیری هرگونه سلاح کشتار جمعی را حرام و نامشروع می‌دانیم و فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت تولید سلاح هسته‌ای در همین راستا است.

 

نوش‌آبادی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را با گروه ۱+۵ شروع کرده و در فضایی سازنده و براساس حسن نیت و اعتماد متقابل برای یافتن راه‌حلی مورد رضایت طرفین با حفظ حقوق مسلم دولت و ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داد.

 

وی تأکید کرد: ما در مذاکرات استانبول ۲ و بغداد به دنبال تدوین نقشه راه و چارچوب مشخصی برای ادامه مذاکرات و گفت‌وگوها بودیم و بر این اساس مذاکرات مسکو ادامه پیدا کرد و اعتقاد داریم همکاری‌ها باید گام به گام و هم سنخ، متوازن و هم زمان باشد و حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نباید مورد تعرض و بی توجهی قرار گیرد.

 

نوش‌آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران درخواست توقف غنی سازی ۲۰ درصد را به معنی محروم سازی ایران از حقوق خود و برخلاف رویه بین‌المللی و اسناد سازمان ملل متحد و معاهده NPT می‌داند، زیرا اسناد مجمع عمومی درباره خلع سلاح، اسناد کنفرانس بازنگری NPT و اسناد جنبش عدم تعهد و همچنین سازمان همکاری‌های اسلامی با مفاد درخواست‌های طرف مقابل یعنی گروه ۱+۵ مخالفت و مغایرت دارد و لذا از نگاه سیاسی بازگشت به گذشته و از نظر حقوقی غیر منطقی و غیر واقع بینانه است.

 

سفیر ایران در عمان افزود: از برخوردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز غرب و آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران انتقاد و آن را محکوم می‌کنیم، زیرا اجرای NPT در طول چند دهه گذشته و عدم اعتراض به چرخه سوخت هسته‌ای و غنی سازی کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین و ژاپن و بعضی کشورهای دیگر و در مقابل سختگیری‌ها و بهانه تراشی‌ها نسبت به حقوق هسته‌ای ایران که عضو رسمی و قانونی ‌NPT است تبعیضی آشکار محسوب می‌شود.

 

نوش‌آبادی با اشاره به بندهای یک و دو ماده چهار NPT گفت: هیچگونه محدودیتی در مورد نوع فناوری و سطح بهره برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله چرخه سوخت شامل غنی سازی وجود ندارد و انجام هرگونه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را بدون تبعیض برای کلیه اعضا حق مسلم آنها می‌داند تا جایی که تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و تکنولوژیکی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در حداکثر ممکن و مشارکت اعضا و همکاری آنان را برای برخورداری اعضا از این فناوری مورد توصیه قرار می‌دهد.

 

سفیر ایران با اشاره به توانمندی ایران در غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت: یک میلیون بیمار خصوصا بیماران سرطانی در ایران نیازمند غنی سازی هستند.

 

سفیر ایران با بیان این مطلب که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی و هسته‌ای ایران تحت کنترل و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تخطی و تخلفی از مقررات آژانس و معاهده NPT نداشته و کاملا در چارچوب تعهدات قانونی به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و اجازه نمی‌دهد حقوق مسلمش دستخوش زیاده خواهی‌های قدرت‌های سلطه‌گر شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.