ایران با هرگونه دخالت بیگانگان در اوضاع داخلی سوریه مخالف است

رییس جمهور در دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد:

احمدی نژاد با تأکید بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشکلات در سوریه اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران با هرگونه دخالت بیگانگان در اوضاع داخلی سوریه مخالف است.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد شامگاه دیروز (چهارشنبه) به وقت محلی در حاشیه اجلاس جهانی توسعه و محیط زیست (ریو+۲۰) در دیدار بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه باید در جامعه جهانی، تفاهمی درباره ارائه تعریفی درست و ایجاد مفهومی صحیح و جامع از انسان و انسانیت شکل بگیرد، نقش سازمان ملل را در تحقق این امر تأثیرگذار و دارای اهمیت خواند و تصریح کرد: باید در جهان فرصتی بوجود آید تا به واسطه آن همه ملت‌ها در فضایی مسالمت‌آمیز و همراه با صلح و عدالت به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

رییس‌جمهور افزود: دستیابی به این مهم مسئولیتی همگانی است و همه دولت‌ها و ملت‌ها باید برای تحقق آن در جهان تلاش کنند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این دیدار در خصوص مسایل سوریه با تأکید بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشکلات در این کشور اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران با هرگونه دخالت بیگانگان در اوضاع داخلی سوریه مخالف بوده و معتقد است مسایل در این کشور باید با گفتگو و تفاهم متقابل میان طرفین حل و فصل شود.

رییس‌جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در راستای حل و فصل مناقشات سوریه با هر گونه طرحی از سوی سازمان ملل مبنی بر حل مسایل بر پایه گفتگو و احترام به حقوق مردم این کشور همکاری و از آن حمایت کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سازمان ملل متحد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کند تا مسایل در سوریه بدون دخالت‌های خارجی و از طریق گفتگو حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: آزادی، عدالت و برخورداری از حق انتخاب و حاکمیت ملی از حقوق مسلم مردم سوریه است که هرگز با کشتار و دخالت بیگانگان محقق نخواهد شد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ در مسکو نیز با تأکید بر اینکه قانون باید برای همگان بطور یکسان اجرا شود، اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکنون در چارچوب قوانین مقررات و تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و جمهوری اسلامی ایران با همه تعهدات خود پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مایل هستیم تا در گفتگوهای خود با ۱+۵ به تفاهمی متقابل دست پیدا کنیم، تصریح کرد: گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ فرصت مناسبی برای آنها خواهد بود تا به مرز قانون باز گردند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و همواره خواستار برقراری دوستی و محبت میان دولت‌ها و ملت‌ها است، گفت: مستکبران و سلطه‌گران باید از دشمنی با ملت ایران و سایر ملت‌های عدالت‌طلب و آزادی‌خواه دست بردارند، چرا که امروز اوضاع جهان به گونه‌ای است که اساس همکاری میان ملت‌ها بسیار مناسب‌تر و بهتر از ایجاد دشمنی و اختلاف است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای اخیر خود با ۱+۵ در مسکو پیشنهادات قانونی، سازنده، عادلانه و دوستانه‌ای را در خصوص حل موضوعات مطرح و ارائه کرد که امیدواریم در نشست‌های آتی به تفاهم مورد نظر دست پیدا کنیم.

بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور و سخنرانی احمدی‌نژاد در اجلاس جهانی توسعه و محیط‌زیست (ریو+۲۰) اظهار امیدواری کرد که سند نهایی این اجلاس با توافق همه کشورها موجب توسعه، رشد، پیشرفت و آبادانی برای همه ملت‌های جهان باشد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان حائز اهمیت دانست و گفت: ایران همواره در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان کشوری تأثیرگذار مطرح بوده که امروز نیز نقش بسزایی را در عرصه‌های مختلف جهانی ایفا می‌کند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.