ایران به عضویت موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری اسلامی درآمد

به گزارش ایرنا، این مطلب را مهندس ‘نظام الدین برزگر’ رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه نشست استانبول در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در آنکارا اعلام کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به عنوان ناظر در فعالیتهای این موسسه شرکت می کرد که در سایه فعالیتهای درخشان ایران در زمینه پذیرفتن استاندارد حلال در کشورهای اسلامی در سه و چهار سال اخیر، به عضویت دایم SMIIC درآمد.

برزگر اضافه کرد که به همراه ایران کشورهای گابن، گامبیا و سنگال نیز به عضویت دایم این موسسه درآمدند.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه ایران از لحاظ فنی در رابطه با استانداردسازی حایز نقاط قوت زیادی در بین کشورهای اسلامی است، گفت: SMIIC در واقع از سال ۲۰۰۱ میلادی فعال شده است ولی حضور ایران تا سالهای اخیر در این موسسه کم رنگ بود که خوشبختانه در سه ، چهار سال اخیر با فعالیت و حضور پرتوان خود در درون این موسسه نقش آفرین موثری شده است.

برزگر در تشریح فعالیتهای اخیر ایران در این موسسه، گفت: از جمله این فعالیتها نقش آفرینی در تدوین پیش نویس استاندارد حلال کشورهای اسلامی است که با ارائه بیش از یکصد نقطه نظر، کمک شایان توجهی به حل اختلاف بین کشورهای اسلامی در این زمینه داشته است.

او گفت: خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد پیشنهادات ایران در تدوین استاندارد غذای حلال پذیرفته شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد کشورمان در خصوص نشست امروز کشورهای اسلامی در استانبول به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین هدف SMIIC ایجاد وحدت در زمینه استاندارد در کشورهای اسلامی به ویژه در زمینه غذای حلال می باشد و در مذاکرات بحث بود که برای کمیته های فنی استاندارد سازی دبیرخانه انتخاب کنند که ایران دبیرخانه استاندارد سازی محصولات کشاورزی در سازمان همکاری های اسلامی را عهده دار شد.

برزگر با اشاره به اینکه ۱۷ کشور در کمیته های فنی ۹ گانه SMIIC عضویت دارند که ایران و ترکیه بیشترین حضور و فعالیت در این کمیته ها را دارند و بعداز ایران و ترکیه ،الجزایر بیشترین حضور را دارد، گفت: در واقع ۹ کمیته فنی در این موسسه تشکیل شده است که عبارتند از کمیته فنی غذای حلال، لوازم آرایشی و بهداشتی، خدمات و گردشگری ، انرژی،کشاورزی، حمل و نقل و ترمینولوژی و مالی می باشند.

وی در ادامه در خصوص همکاریهای دوجانبه موسسات استاندارد ایران و ترکیه، گفت: در حاشیه این نشست، دیداری با رییس سازمان استاندارد ترکیه و دیگر کشورهای شرکت کننده داشته است که بسیار سازنده بود.

برزگر با اشاره به اینکه امور بازرسی استاندارد در کشورهای منطقه را عموما شرکتهای غربی احاطه کرده اند، گفت: در این نشست ها پیشنهاد داده شد که کشورهای همسایه و در راس آن ترکیه، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس با تشکیل شرکتهای مشترک بازرسی با سهام مشخصی، جای بسیار خالی کشورهای منطقه در این زمینه را پر کرده و اجازه ندهند بیش از این شرکتهای اروپایی و آمریکایی از قبل بازرسی کالاهای صادراتی و وارداتی در کشورهای منطقه به انتقال سود و سرمایه از منطقه مبادرت ورزند.

برزگر گفت: در این راستا از رییس سازمان استاندارد ترکیه و دیگر کشورهای همسایه دعوت کرده است تا در آینده نزدیک به تهران آمده و موضوع را نهایی سازند.

نشست مسوولان SMIIC فردا (شنبه ) نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۲۹۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.