ایران بیست‌وسومین صادرکننده جهان شد/رشد صادرات ۶ برابر واردات

سازمان تجارت جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد:

سازمان تجارت جهانی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی صادرات و رشد ۵ درصدی واردات ایران در سال گذشته میلادی رتبه ایران در جمع بزرگترین صادرکنندگان جهان را ۲۳ اعلام کرد.

به گزارش سرویس اقتصادیممتازنیوز، سازمان تجارت جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به گزارش تجارت جهانی ۲۰۱۲ به معرفی ۳۰ صادرکننده و واردکننده بزرگ جهان در سال ۲۰۱۱ پرداخته است.
 
بر اساس این گزارش حجم صادرات جهان در این سال به ۱۴۳۲۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش داشته است. ۹۰ درصد این رقم به ۳۰ کشور بزرگ صادرکننده جهان اختصاص داشته که ایران نیز در بین آن ها قرار گرفته است.
 
این گزارش رقم صادرات ایران در سال ۲۰۱۱ را ۱۳۱ میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان بیست و سومین صادرکننده بزرگ جهان معرفی کرده است. صادرات ایران در این سال ۳۰ درصد رشد داشته است. حجم صادرات ایران معادل ۰٫۹ درصد کل صادرات جهان بوده است.
 
ترکیه با ۱۳۵ میلیارد دلار یک پله بالاتر از ایران و نیجریه با ۱۱۹ میلیارد دلار یک پله پایین تر از ایران قرار گرفته است.
 
اتحادیه اروپا با صادرات ۲۱۳۱ میلیارد دلاری به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان در سال ۲۰۱۱ شناخته شده است و چین با ۱۸۹۹ میلیارد دلار و آمریکا با ۱۴۸۱ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
 
سازمان تجارت جهانی افزود واردات ایران در سال ۲۰۱۱ نصف صادرات و رشد واردات این کشور یک ششم رشد صادرات آن بوده است. ایران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۶۸میلیارد دلار واردات داشته است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۵ درصد رشد داشته است. حجم واردات ایران معادل ۰٫۵ درصد کل واردات جهان بوده است.
 
بر اساس این گزارش ایران از نظر واردات در رتبه ۲۹ جهان قرار گرفته است. آرژانتین با واردات ۷۴ میلیارد دلاری یک پله بالاتر از ایران و فیلیپین با  ۶۴ میلیارد دلار یک پله پایین تر از ایران قرار گرفته اند.
 
اتحادیه اروپا با ۲۳۴۴ میلیارد دلار بزرگترین واردکننده جهان شناخته شده است و آمریکا که در زمینه صادرات رتبه سوم را داشته در بخش واردات با ۲۲۶۵ میلیارد دلار رتبه دوم را بدست آورده و چین و با ۱۷۴۳ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.