ایران جایگزین اروپا را یافته است

به گزارش ایرنا، روزنامه اتریشی ‘وینرسایتونگ’ در گزارشی نوشت: در ایران به منظور توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیایی و منطقه آمریکای لاتین ‘برنامه جایگزین اتحادیه اروپا’ ایجاد شده است تا بتوان خلاء بازارهای اروپایی را پر کرد.

این روزنامه اتریشی بهترین نمونه در این زمینه را سفر هیاتهای عالیرتبه ایرانی به مسکو، پکن و برخی از کشورهای آمریکای لاتین عنوان کرد و خاطرنشان کرد که در این سفرها قراردادهای میلیاردی بسیاری به امضا رسیدند تا به اروپا هشدار داده شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد: رییس جمهور احمدی نژاد در دیدار اخیر خود از آمریکای لاتین نشان داد که ایران قدرتی در منطقه است و در آسیا و آمریکای لاتین شرکای استراتژیک بسیاری دارد.

به نوشته این روزنامه اتریشی یکی از کارمندان وزارت نفت ایران در زمینه بی خاصیتی تحریم های اروپا گفته است: ‘اگر شما ما را نمی خواهید، ما می رویم شرکای تجاری دیگری پیدا می کنیم. نفتمان را به کشورهای آسیایی و دیگر مناطق عرضه می کنیم. ما وابسته به اروپا نیستیم و با تحریمها مبارزه خواهیم کرد.’

روزنامه اتریشی ‘وینرسایتونگ’ تصریح کرد: در حقیقت این مطلب صحت دارد که ایرانیان در دور زدن تحریمها بسیار خبره هستند.

این روزنامه اتریشی همچنین یادآور شد که دو کشور دارای حق وتو یعنی چین و روسیه سیاست یک جانبه آمریکا در تحریم ایران را مورد انتقاد قرار می دهند و خواهان پایان دادن تحریم ها علیه ایران هستند.

روزنامه اتریشی با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول که در آن اصلاحات مختلف اقتصادی دولت ایران و پیش بینی رشد اقتصادی مثبت ارزیابی شده است، نوشت: این صندوق بخصوص اصلاحات یارانه ای را که موجب صرفه جویی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، را مورد ستایش قرار داد، بخش اعظم این یارانه ها در بخش انرژی بوده اند.

در این گزارش آمده است: ‘پیش بینی می شود اصلاحات یارانه ای در توانایی رقابت اقتصادی تاثیرگذار باشند. دستمزدها و حقوقها نیز بهتر تقسیم خواهند شد، فقر کاهش پیدا می کند و این اصلاحات به تمامی قابلیتهای خود دست خواهد یافت.’

سیاستمداران ایرانی در گفت و گو با روزنامه وینرسایتونگ اشاره داشته اند که ارزش صادرات غیرنفتی ایران از ۴/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۳/۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است که این میزان چهار برابر شده است.

روزنامه اتریشی نوشت: اگرچه صادرات نفت ایران بدلیل افزایش بهای نفت در سالهای اخیر کماکان بخش اعظم ارز خارجی کشور را تشکیل می دهد، اما صادرات غیر نفتی ایران نیز از سال ۲۰۰۰ افزایش داشته و امروزه ۳۰ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد.

اروپام ۱۳۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۴۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.