ایران رژیم صهیونیستی را عامل بحران و تهدید در منطقه می‌داند

۰۵اردیبهشت،

alamy-9.jpg

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: رژیم صهیونیستی با نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و دارا بودن کلاهک‌های هسته‌یی عامل بحران و تهدید در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد خزاعی در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی تحولات در خاورمیانه و از جمله موضوع فلسطین تشکیل شده بود، به عنوان رییس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد تاکید کرد: این جنبش شدیدا نگران اقدامات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بوده و تداوم شهرک‌سازی از سوی این رژیم را محکوم می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به بدتر شدن شرایط در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به واسطه اعمال سرکوبگرانه و خشن رژیم اسرائیل هیاتی به سرپرستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد با دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت این سازمان در ماه قبل دیدار نمود و نگرانی‌های جنبش عدم تعهد در مورد بدتر شدن شرایط هزاران زندانی و بازداشتی غیرقانونی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، سرکوب بی‌رحمانه تظاهرکنندگان غیرنظامی که به این بازداشت‌ها و شهرک‌سازی اعتراض می‌کنند و دیوارسازی و استعمار در سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل را به مقامات ارشد سازمان ملل منتقل نمود.

وی افزود: جنبش عدم تعهد تداوم بازداشت و زندانی بودن هزاران فلسطینی از جمله کودکان، زنان و مقامات منتخب و استفاده از شکنجه علیه آن‌ها را محکوم می‌کند و خواستار آزادی کلیه زندانیان فلسطینی می‌باشد.

رییس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد تصریح کرد: رژیم اسرائیل با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و درخواست‌های جامعه جهانی از طریق رفتارهای مخرب، تحریک کننده و غیرقانونی، چشم‌انداز یافتن راه حل عادلانه و صلح‌آمیز را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به روند روبه افزایش فلسطینی‌های بی‌خانمان در کرانه باختری رود اردن به واسطه گسترش شهرک‌سازی رژیم اسرائیل و اعمال خشونت و ترور علیه مردم غیرنظامی از سوی شهرک‌نشینان تندروی اسرائیلی خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد بر ضرورت وفوریت اقدام از سوی جامعه بین‌المللی در جهت پایان کامل همه فعالیت‌های شهرک‌سازی، ساخت دیوار حائل، تخریب خانه‌ها، خاکبرداری نزدیک حرم شریف و توقف انتقال شهرک‌نشینان اسرائیلی به سرزمین‌های فلسطینی تاکید نموده و خواستار برداشتن کامل محاصره غزه می‌باشد و در این رابطه خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی می‌باشد.

رییس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد ضمن ابراز نگرانی از نقض موافقتنامه سال ۱۹۷۴ در خصوص منطقه اشغالی جولان سوریه افزود: جنبش عدم تعهد خواستار اجرای قطعنامه ۴۹۷ سازمان ملل از سوی رژیم اسرائیل و عقب‌نشینی کامل این رژیم از منطقه اشغالی جولان سوریه می‌باشد.

وی افزود: اعضای جنبش عدم تعهد بر درخواست خود از شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام فوری در جهت ارسال یک پیام شفاف به اسرائیل مبنی بر توقف همه اقدامات غیرقانونی و رعایت مقررات بین‌المللی تاکید می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی و امنیتی خاورمیانه تصریح کرد: هرگونه اشتباه ارزیابی، تصمیم غلط و مداخله نظامی در خاورمیانه می‌تواند به افراط‌گرائی، فرقه‌گرائی و تروریسم دامن بزند و این امر بویژه در مورد شرایط در سوریه صادق است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه تنها می‌تواند بحران را بدتر و ناامنی را در دیگر کشورهای منطقه گسترش دهد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران راه خروج از بحران کنونی در سوریه، تقویت روند جامع سیاسی صلح‌آمیز با هدف توقف خشونت بین طرف‌ها و برگزاری گفت‌وگوی ملی بین مخالفان و حکومت سوریه است.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت همکاری منطقه‌ای برای ایجاد مصالحه ملی در سوریه گفت: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مذاکره و رایزنی با کشورهای منطقه و به ویژه با ترکیه و مصر شرکت نمود و به نظر می‌رسد که گزینه دیگری به جز این برای بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه وجود ندارد.

وی همچنین به اتهامات بی‌اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه کشورمان پاسخ داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نموده به اصول منشور سازمان ملل که هرگونه تهدید و یا استفاده از زور علیه عضو دیگر سازمان ملل را منع کرده، پایبند می‌باشد، اما رژیمی که دارای صدها کلاهک هسته‌یی و سابقه طولانی و سیاهی از فعالیت‌های تروریستی است بهتر است ساکت باشد و از تهدید دیگر کشورهاخود داری کرده و به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل پایبندی نشان دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.