ایران منشاء تسلیحات کشف شده در یمن است

۰۱ تیرماه ۱۳،

کمیته حقیقت یاب وابسته به سازمان ملل متحد، ایران را به ارسال غیرقانونی محموله های سلاح به یمن متهم کرد.

به گزارش “ایران دیپلماتیک” به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، به نقل از این کمیته ایران با ارسال این محموله های سلاح به یمن، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

این کمیته به دستور شورای امنیت ماه مارس قبل به یمن سفر کرد و از محموله های سلاح کشف شده در این کشور بازدید و  این گزارش خود را منتشر کرد.

این محموله های سلاح روز ۲۳ ژانویه قبل از کشتی به نام جیهان کشف و ضبط شده بود. دولت یمن می گوید که نیروهای مرزبانی این کشور با همکاری نیروی دریایی آمریکا این کشتی حامل تسلیحات را در آب های یمن شناسایی و توقیف کرده بودند.

اعضای این کمیته حقیقت یاب ضمن بررسی محموله های سلاح و کشتی حامل آنها، با کادر این کشتی توقیف شده نیز گفتگو کردند. آنها همچنین به بازدید و بررسی از تجهیزات مکان یاب ماهواره ای موجود در کشتی جیهان پرداختند.

این محموله های تسلیحاتی شامل گلوله، اسلحه، تجهیزات نظامی شامل سامانه های پرتاب موشک زمین به هوای دوش پرتاب و موشک های ۱۲۲ میلیمتری، گلوله‌های آر پی جی، مواد منفجره سی فور و تجهیزات الکترونیکی قابل استفاده در بمب‌ها بوده است.
در گزارش این کمیته تحقیق آمده است: در مقایسه گلوله‌ها و تسلیحات توقیف شده در این محموله‌ها بامحموله های توقیف شده در قبل با منشاء ایران، شباهت‌هایی در شیوه بسته بندی و نوشته‌ها و برچسب‌ها مشخص شد.

با این حال در این گزارش تاکید شده است که اطلاعاتی دربارهٔ مکان بارگیری این تسلیحات یا مسؤول جابجایی آنها وجود ندارد ولی مسیر انتقال این محموله های تسلیحاتی از آب‌های منطقه ای ایران آغاز شد. کارکنان موجود در کشتی توقیف شده نیز در جایی واقع در ۲ کیلومتری از ساحل بندر لنگه ایران، سوار کشتی شدند.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.