ایران نوسازی صنعت برق سوریه را برعهده گرفت

یادداشت تفاهم ایران و سوریه در زمینه همکاری‌های برقی بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برق جمهوری عربی سوریه به امضا رسید.

اقتصادآنلاین/گروه بین الملل:

 یادداشت تفاهم ایران و سوریه در زمینه همکاری‌های برقی بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برق جمهوری عربی سوریه به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، این یاداشت تفاهم صبح امروز (پنج شنبه) در پنج بند مجزا به امضای مجید نامجو، وزیر نیرو ایران و عماد خمیس، وزیر برق جمهوری سوریه رسید.

براساس یادداشت تفاهم امضا شده، همکاری‌های طرفین در زمینه‌های واردات برق از ایران از طریق عراق، انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی درخصوص تامین تجهیزات برق، انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی در زمینه تولید، همکاری با شرکت های ایرانی در زمینه انتقال و توزیع و همکاری در زمینه آموزش و تبادل تجارت خواهد بود.

بر این اساس طرف سوریه‌ای تمایل خود را برای اجرای توافقات درخصوص واردات برق از ایران از طریق عراق و سوریه و ترانزیت آن به لبنان در دو مرحله اعلام کرد که در مرحله اول، واردات ۵۰ مگاوات از طریق خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت به صورت مجزا و ترانزیت ۵۰ درصد آن به لبنان بوده است و انجام این پروژه در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۱ اغاز خواهد شد.

همچنین براساس این توافق، در مرحله دوم واردات ۲۰۰ مگاوات برق از طریق خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت و ترانزیت حدود ۱۰۰ مگاوات آن به لبنان تا شهریورماه ۹۱ آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر باتوجه به نیاز شبکه برق سوریه به تجهیزات شبکه‌های انتقال و توزیع، طرفین توافق کردند این تجهیزات با ارایه تسهیلاتی از سوی بانک های ایرانی در اختیار طرف سوری قرار گیرد.

بر اساس یکی دیگر از بندهای این یادداشت تفاهم، امضای قرارداد طولانی مدت با شرکت مپنا درخصوص ارائه خدمات تعمیرات و راه اندازی، قطعات یدکی و آموزش برای نیروگاه های جندر، تشرین و سویدیه شوریه در دستور کار قرار گرفت و همچنین ساخت توربین های بادی ۵۰ مگاواتی یا بیشتر در سوریه نیز بر عهده این شرکت گذاشته خواهد شد.

همکاری با شرکت‌های ایرانی در زمینه انتقال و توزیع برق نیز از دیگر موارد مورد توافق با طرف سوری است که براساس آن، بالابردن سطح خدمات رسانی به مشتریان و به کارگیری سیستم های قرائت کنتور خودکار در این توافق گنجانده شده است.

همچنین، تمایل طرفین برای امضای توافق نامه درخصوص آموزش افراد فنی و مهندسین سوریه‌ای به صورت آموزش شغلی در ایران و تسهیل دیدار کارشناسان ایرانی از سوریه در این یادداشت تفاهم مورد تاکید طرفین قرار گرفته است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.