ایران نیم میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرد

اداره آمار ترکیه اعلام کرد واردات طلای ایران از ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۲ با رشد ۳۷ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۸۰ میلیون دلار رسید.

 به گزارش بلومبرگ، اداره آمار ترکیه اعلام کرد ایران واردات طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها را از ترکیه افزایش داده است. این صادرات از ۱۳ میلیون دلار در مارس سال گذشته به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار در ماه مارس امسال رسیده است.

 درحالی که ترکیه به آمریکا اطمینان داده است که خریدهای نفتی خود را تا ۲۰ درصد در سال جاری کاهش خواهد داد، اما تجارت کلی این کشور با جمهوری اسلامی ایران ۴۷ درصد در ۳ ماهه نخست۲۰۱۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۴٫۸ میلیارد دلار رسیده است.

خرید طلا و فلزات گرانبهای ترکیه در خاورمیانه از ۲۸۲ میلیون دلار در ۳ ماهه نخست سال گذشته به ۹۴۲ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش یافته است.

بر اساس آمار بلومبرگ، کسری تجاری ترکیه از ۲۴٫۶ میلیارد دلار در ۳ ماهه نخست سال گذشته به ۲۰٫۳ میلیارد دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده است. کسری تراز حساب‌‌های جاری که شامل تجارت و جریان‌های مالی برای چهارمین ماه در ماه فوریه به ۴٫۲ میلیارد دلار رسید که در سال گذشته برابر با ۶ میلیارد دلار بود.

درحالی که ترکیه با کاهش واردات نفت خود از ایران موافقت کرده‌ است، مقامات این کشور اظهار داشتند که به تحریم‌های بیشتر اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا که سخت‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است، متعهد نیستند.

ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه در ۱۷ آوریل گفت: هزینه‌های اقتصادی تحریم تنها توسط ایران تحمل نمی‌شود بلکه ترکیه نیز آنها را تحمل می‌کند.

در این میان یک سخنگو در سفارت آمریکا در آنکارا از ادامه مذاکرات با ترکیه خبر داد.

تانر ییلدیز وزیر انرژی این کشور اخیرا گفته است: ترکیه تقریبا تمام انرژی خود را وارد می‌کند و افزایش ۱۰ دلاری در قیمت هر بشکه نفت حدود ۴ میلیارد دلار بر هزینه‌های واردات این کشور افزوده است.

وزارت انرژی ترکیه نیز اعلام کرد: ایران ۴۰ درصد نفت این کشور را تامین می‌کند و تنها منبع بزرگ تامین سوخت ترکیه است.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات خالص طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها ترکیه در سال جاری تاکنون به بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۱۱ میلیون دلار بوده است. 

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.