ایران و عراق در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این دو یادداشت تفاهم امروز جمعه در مراسمی که در ساختمان ارگ آزادی تهران برگزار شد، به امضای ‘سیدحسن موسوی’ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و ‘ لواء سمسیم’ وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق رسید.

یادداشت تفاهم مربوط به همکاری های گردشگری در ۱۵ بند تنظیم شده و بر توسعه و تقویت همکاری های گردشگری بین دو کشور تاکید شده است که از جمله مفاد آن می توان به معرفی دفاتر خدمات گردشگری مود تایید دو کشور، تسهیل در ورود و خروج زایران و گردشگران، تسهیل در صدور روادید، برگزاری تورهای آشناسازی خبرنگاران و مدیران تورها و ارسال اقلام تبیلغاتی اشاره کرد.

زمینه سازی حضور سرمایه گذران برای تامین زیر ساخت های گردشگری، برگزاری دوره های آموزشی، همکاری های متقابل در حوزه گردشگری مذهبی،تشکیل بانک اطلاعاتی، ایجاد دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در دو کشور و برگزاری نمایشگاه های مشترک از دیگر محورهای مورد تاکید دراین یادداشت تفاهم است.

یادداشت تفاهم همکاری های میراث فرهنگی دو کشور نیز که در۱۰ بند تنظیم شده است دو طرف بر توسعه و تقویت همکاری های موزه ای و همکاری درحوزه میراث فرهنگی تاکید کردند.

توافق برای جلوگیری از قاچاق اشیاء تاریخی، همکاری در حوزه مرمت آثار باستانی، همکاری ایران برای ثبت جهانی قبرستان وادی السلام و مرمت نسخ خطی از مهمترین محورهای مورد تاکید در این یادداشت تفاهم نامه است.

در پایان امضاء این یادداشت تفاهم همکاری، مقامات ایرانی و عراقی بر تشکیل یک کمیته فنی برای پیگیری مفاد این یادداشت تفاهم نامه تاکید کردند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان امضای این دو یادداشت تفاهم بر ضرورت توسعه و تقویت روابط در حوزه های ماموریت های سه گانه این سازمان با کشورهای مسلمان از جمله عراق تاکید کرد.

موسوی با اشاره به مشترکات فرهنگی و مذهبی بی شمار بین دو کشور افزود: این دو یادداشت تفاهم همکاری می تواند به توسعه وتقویت روابط بین دو کشور کمک کند.

‘لواء سمیسم’ وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق نیز این دو یادداشت تفاهم همکاری را مهم ارزیابی کرد که می تواند سرآغاز وپایه گذار روابط مستحکم ایران و عراق در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

وی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار و گفت وگو با مقامات ایرانی خواستار تسهیل در ورود و خروج زائران و گردشگران دو کشور شد.

وزیر گردشگری عراق گفت: ایران و عراق دو کشور مسلمان هستند که از ظرفیت های بی بدیلی در خصوص همکاری ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برخوردارند و امضای این دو یادداشت تفاهم همکاری می تواند به توسعه و تثبیت روابط بین دو کشور در حوزه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کمک کند.

به گزارش ایرنا، وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق که در تهران به سر می برد، روز گذشته (۱۲ مرداد) نیز در زمینه امور زیارتی یادداشت تفاهمی با مسولان سازمان حجم و زیارت ایران به امضا رساند.

فراهنگ ۲۰۲۵ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۴۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.