ایران و پاکستان برای تکمیل پروژه گازی مشترک اهتمام می کنند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مقامات رسمی در دولت پاکستان اعلام کردند: کارگروه مشترک میان اسلام آباد – تھران با ھدف تکمیل و اقدامات لازم برای پیشرفت در امور اجرایی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به پروژه ‘آی پی’ با وجود اعمال تحریم ھای اقتصادی آمریکا علیه ایران , تمهیدات لازم را انجام می دهد.

پاکستان در حال حاضر با کسری عظیم گاز بیش از ۲ میلیارد متر مکعب مواجه است و پیش بینی می شود واردات گاز از ایران این بحران پاکستان و کمبود انرژی در این کشور را در سطح قابل توجه و چشمگیری کاھش دهد.

براساس بیانیه منتشر شدہ از سوی وزارت نفت پاکستان، ھیات مذاکره کننده ایران و پاکستان در این نشست برای به کار بردن راھبرد لازم با ھدف ساخت و اجرای پروژه مشترک گاز، تصمیم به تشکیل کار گروھھای مشترکی متشکل از کارشناسان بخش ھای فنی، حقوقی و بازرگانی گرفتند.

گزارش رسانه های محلی نشان می دھد، ایران تا به حال پیشنھاد خود به اسلام آباد را برای ھمکاری در بخش احداث خط لوله گاز به ویژه ارائه خط لوله، کمپرسور گاز و دیگر دستگاھھای مربوط در محدوده خاک این کشور، به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار افزایش داده و از مشاھده روند کند در پیشرفت پروژه مشترک گاز در خاک پاکستان ابراز نگرانی کردہ است.

مقامات اسلام آباد این اطمینان را به ایران داده‌اند که با توجه به موعد مقرر از سوی تھران احداث خط لوله پروژه آی پی را در اسرع وقت به اتمام خواهند رساند و پاکستان فقط بدنبال مشارکت و سرمایه گذاری روسیه و چین در زمینه اجرای این پروژه است.

یک مقام رسمی پاکستان که نام وی فاش نشده است، گفت: دولت اسلام آباد ھم اکنون پیش‌نویس توافقنامه ای را در خصوص مشارکت روسیه برای تکمیل و اجرای پروژه مشترک گاز ایران و پاکستان به مسکو ارسال کرده است.

طبق قرارداد امضا شده بین تهران و اسلام آباد در سال ۲۰۱۰، گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشھر به بندر ‘نوابشاه’ در جنوب پاکستان منتقل خواهد شد.

بر اساس این قرارداد خط لوله انتقال گاز تا هند ادامه خواهد داشت که به همین دلیل به خط لوله صلح معروف شده است، ایران قرار است از فروردین ماه (۲۰۲۴) روزانه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی (سالانه هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب) به پاکستان صادر کند.

این خط لوله در خاک ایران از استان های بوشهر، جنوب استان فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان عبور می کند.

پیشتر، کمیسیون نفت و منابع طبیعی پارلمان ملی پاکستان با اظھار نگرانی نسبت به افزایش بحران انرژی از وزارت نفت این کشور خواسته بود که در تکمیل این پروژه تسریع نماید و برنامه ریزی ھای مناسبی برای پایان دادن به بحران انرژی برای یک دوره بلند مدت اقدام کند.

۱۵۹۲

آساق ** ۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۷۵۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.