ایران پس از چین بیشترین مصرف کننده آنتی بیوتیک در آسیا است

آمار مربوط به مصرف آنتی بیوتیک در کشور بسیار بالاست، به طوریکه بررسی ها نشان می دهد که ایران پس از چین بیشترین مصرف کننده آنتی بیوتیک در آسیا است.

شهناز آرمین، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کشف آنتی بیوتیک، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و این دارو در طی سالیان گذشته از بروز بسیاری از موارد مرگ و میر در جهان پیشگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در بین داروها، آنتی بیوتیک ها از جمله پرتجویزترین و پرمصرف ترین نوع داروها است، تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر مصرف نابه جا و بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها، مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

آرمین افزود: ایجاد شرایط مناسب برای ایجاد میکروارگانیسم های مقاوم، افزایش بروز مقاومت های دارویی و کاهش اثر دارو، از جمله نتایج مصرف غیر منطقی و زیاد آنتی بیوتیک بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور بسیار بالا است، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که ایران پس از چین بیشترین مصرف کننده آنتی بیوتیک در آسیا است.

آرمین تصریح کرد: در جهان نیز ایران جزء ۲۰ کشوری است که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک را دارد.

وی یادآور شد: بروز مقاومت های دارویی و کاهش آثر آنتی بیوتیک ها مساله جدی و مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

آرمین گفت: باید در بین افراد جامعه در خصوص مصرف به موقع و مناسب آنتی بیوتیک ها و پرهیز از مصرف بیش از اندازه و خارج از تجویز پزشک فرهنگ سازی شود، ضمن آنکه پزشکان نیز باید در خصوص تجویز صحیح و منطقی آنتی بیوتیک ها دقت بیشتری کرده و در این خصوص آموزش های لازم را ببینند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.