ایران کانون بانکداری اسلامی در جهان شد

۲۷م اسفند ،

بینا- یک موسسه بین المللی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی ارزش صنعت بانکداری اسلامی جهان در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد ایران با سهم ۴۲٫۷ درصدی از این صنعت،کانون اصلی فعالیت های بانکداری اسلامی طی این سال بوده است.
براساس گزارش تسنیم موسسه بین المللی کی اف اچ با انتشار یافتن گزارشی اعلام کرد صنعت بانکداری اسلامی در چند سال اخیر رشدی سریع را شاهد بوده و پیش بینی شده که این رشد در آینده نیز ادامه پیدا کند.
بر اساس این گزارش دارایی های بانکی اسلامی جهان که طی سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱٫۱ تریلیون دلار بود در سال ۲۰۱۲ با رشد ۱۸ درصدی به ۱٫۳ تریلیون دلار رسید. پیش بینی شده است ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۴ نیز با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ به ۱٫۵ تریلیون دلار برسد.
این گزارش در ادامه،‌ ایران را کانون اصلی صنعت بانکداری اسلامی در جهان معرفی کرد و نوشت: بر اساس برآوردهای انجام شده، ارزش بخش بانکداری اسلامی در ایران ۴۲٫۷ درصد مجموع ارزش بانکداری اسلامی جهان در سال ۲۰۱۲ را تشکیل داده است. بخش های بانکداری اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ۳۴٫۱ درصد و بخش بانکداری اسلامی مالزی نیز با ۱۰ درصد در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش صنعت بانکداری اسلامی تنها به کشورهای با جمعیت مسلمان محدود نیست، بلکه کشورهایی در شرق دور و اروپا نیز در حال اعمال تغییراتی در سیستم بانکدای خود می باشند تا بتوانند شروط فعالیت های مالی اسلامی را تامین کنند.
این موسسه بین المللی در ادامه افزود: در حال حاضر، بانکداری اسلامی، سریعترین رشد را در سیستم مالی بین المللی به خود اختصاص داده است. جهانی ساختن مالیه اسلامی پتانسیل عظیمی را برای انجام تبادلات مالی بین سیستم های بانکی کشورهای مختلف فراهم می سازد.
هرچند در حال حاضر، صنعت بانکداری اسلامی سهم ناچیز یک درصدی از کل ارزش بانکداری جهانی را به خود اختصاص داده، اما انتظار می رود که با توسعه بیشتر بانکداری اسلامی و ارائه خدمات بیشتر و گشوده شدن بازارهای بیشتر و گسترش کشورهای استفاده کننده از این سیستم، شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر این صنعت باشیم.
تقاضا برای سرمایه گذاری‌های منطبق با شرع و دریافت خدمات مالی به خصوص به سبب تحولات ژئوپولوتیک اخیر در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سرازیر شدن حجم عظیم سرمایه ها به اقتصاد منطقه افزایش چشم گیری یافته است.
افزایش جمعیت کشورهای اسلامی نیز به رشد بانکداری اسلامی کمک خواهد کرد. مناطقی با جمعیت قابل توجه مسلمان فرصت های خوبی را برای بانک های اسلامی فراهم خواهند ساخت.
بر اساس آمارها، جمعیت کشورهای مسلمان در ۱۷ سال آینده ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت و از ۱٫۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ به ۲٫۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. مشتریان جوان این کشورها هر روز با خدمات مالی بانک ها آشناتر می شوند. به همین جهت، دو عامل افزایش جمعیت و افزایش آگاهی از خدمات بانکی، احتمالا منجر به افزایش قابل توجه مشتریان بانک های اسلامی خواهد شد که خواهان دریافت خدمات متنوع و رقابتی بانکی مطابق با قوانین شرع می باشند.
بر اساس این گزارش همچنین افزایش صنعت غذای حلال در سطح جهان می تواند تاثیری مثبت بر بانکداری اسلامی داشته باشد. زیرا منبع تامین مالی صنعت تولید مواد غذایی حلال باید از زیرساخت های اسلامی تامین شده باشد تا اطمینان حاصل شود که کل پروسه تولید مطابق با قوانین شرع بوده است. به علاوه، ضریب نفوذ کم بانکداری اسلامی در کشورهای با جمعیت قابل توجه مسلمان نظیر اندونزی، پاکستان و مصر نشان می دهد که این کشورها از پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر بانکداری اسلامی برخوردارند.
مجموع دارایی های بخش بانکداری اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ۳۴ درصد دارایی های بخش بانکداری اسلامی در کل جهان است. بخش بانکداری اسلامی کویت ۴۲ درصد مجموع دارایی های بخش بانکی کویت در سال ۲۰۱۲ را در اختیار داشته است.
بخش بانکداری اسلامی بیشترین سهم (۸۰٫۳ درصد) را در کل دارایی های کشورهای اسلامی داراست.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.