ایسپا اعلام کرد:انتخابات ۹۲ انتخاباتی حماسی خواهد بود

۲۷م اسفند ،

29-209.jpg

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، بر اساس آخرین نظر سنجی انجام شده توسط این مرکز حضور مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را حماسی پیش‌بینی کرد و از بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال به عنوان امری که ۴۲٫۶ درصد پاسخگویان این نظر سنجی به عنوان اولویت اول رییس‌جمهور آینده بر آن تاکید داشتند، یاد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد آقاسی در بیان ابعادی از انتخابات پیش‌رو که در نظرسنجی ایسپا مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، سومین طرح نظرسنجی ملی را در مورد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با هدف میزان حضور مردم در این انتخابات، آگاهی سیاسی یا شناخت از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موجود و نیز موقعیت و جایگاه اشخاصی که تا تاریخ اجرای طرح نظرسنجی، کاندیداتوری آنها به طور تلویحی یا رسمی اعلام شده، در روزهای ششم تا هشتم اسفندماه اجرا کرد.

وی افزود: نکته‌ای که در نظرسنجی مورد توجه گروه پژوهشی بوده است، میزان حضور در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری، برنامه حضور مردم در دوره آتی و دلایل حضور یا عدم حضورشان در دوره بعدی است. طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا ، جمعا ۲۱ بار به آراء مردم مراجعه شده است.

وی با یادآوری این‌که از برگزاری اولین همه پرسی در ۱۲ فروردین‌ ۱۳۵۸ ، تا نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۰ برگزار شد، ۳۱ بار انتخابات برگزار شده است، اظهارداشت: به عبارت دیگر طی ۳۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقریبا سالی یک بار به آراء مردم رجوع شده است. حتی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و سقوط رژیم ستمشاهی نیز به نوعی مراجعه به آراء مردم شده است.. از این منظر، مرد‌م گرایی پدیده‌ای است که عمری به درازای عمر انقلاب اسلامی دارد.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ادامه داد:یکی از سوالات نظرسنجی گمانه‌زنی پاسخگویان از مشارکت مردم در انتخابات بوده است که از پاسخگویان پرسیده شد که: «فکر می‌کنید چقدر مردم در انتخابات ریاست جمهوری آتی شرکت می‌کنند؟» و در مقابل نتایج زیر از سوی پاسخگویان ارائه شد: ۲۰٫۵ درصد مشارکت بسیار بسیار را پیش‌بینی کرده‌اند، ۴۳٫۳ درصد پاسخگویان معتقدند که میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو بسیار خواهد بود، در مقابل ۱۲٫۹ درصد پاسخگویان مشارکت کم را پیش‌بینی می‌کنند. ۱۶٫۱ درصد از گزینه تا حدودی استفاده کرده‌اند، ۵٫۴ درصد مشارکت بسیار کم،۰٫۵ درصد عدم اطلاع و پیش‌بینی را انتخاب نموده‌اند.

وی ادامه داد:در مورد تصمیم خود مصاحبه شوندگان برای شرکت و رای‌دهی، براساس یافته‌های نظرسنجی اخیر ۴۴٫۴ درصد پاسخگویان بیان داشته‌اند که قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۲۵٫۱ درصد گزینه به احتمال بسیار شرکت خواهم کرد را انتخاب نموده‌اند، در مقابل ۱۰٫۵ درصد گزینه احتمال کمی دارد، شرکت کنم را انتخاب نموده‌اند. ۸٫۵ درصد نیز گزینه هنوز هیچ تصمیمی در این باره نگرفته‌ام را انتخاب نموده‌اند، ۱۱٫۲ درصد نیز سایر موارد را انتخاب نموده‌اند. در مجموع ما حضور حماسی و پرشکوهی را در پای صندوق‌های رای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی می‌کنیم.

آقاسی همچنین در بیان اولویت‌های خواسته‌های مردم از رییس جمهور آینده بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسجی ایسپا گفت:نامزدهای انتخاباتی معمولا با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که از اولویت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم انجام می‌گیرد، به اعلام برنامه‌ها و شعارهای خود اقدام می‌کنند که البته باید بیشتر معطوف به هدف و برنامه باشد تا مورد توجه مردم قرار گیرد با این‌همه، ما در نظرسنجی از مردم خواستیم که سه اولویت اصلی مدنظرشان را مطرح کنند که ۴۲٫۶ درصد پاسخگویان بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال را به عنوان اولویت اول رییس‌جمهور آینده، ۱۴٫۶ درصد ایجاد ثبات و ‌آرامش در کشور، ۱۳٫۱ درصد مبارزه با مفاسد اقتصادی، را انتخاب نموده‌اند. باقی موارد مطرح شده علی‌رغم تعدد و شکل‌گیری مقوله‌های متعدد،درصد ناچیزی از نظرسنجی را به خود اختصاص داده‌ است.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، تصریح کرد:نکته قابل توجه اینجاست که علی‌رغم ادعاهای بعضی جریان‌های سیاسی، شعارهایی چون توسعه سیاسی داخلی توسط مردم، از درصد اندکی نزدیک به ۶٫۲ درصد اولویت کاری رییس جمهوری آینه اعلام شده است که در شهرهای کوچک و روستاها این درصد ناچیز می‌شود. این امر نشان‌دهنده آن است که علی‌رغم همه تلاش های جمهوری اسلامی و دولت خدمتگذار در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، همچنان نگاه مردم معطوف به تقویت اقتصاد داخلی است.در یک نگاه ژرف، می‌توان از تاکیدات رهبری فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله ‌العالی) در انتخاب شعارهای سال‌های اخیر با محوریت اقتصاد، تاکید بر اصل ۴۴ قانون اساسی و تقدیر از فعالیت‌های اقتصاد محور دولت رمزگشایی کرد و به میزان توجه ایشان به مسائل و مشکلات مردم مسلمان ایران پی برد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.