ایمپلنت بهترین روش درمان برای دندان‌های از دست رفته

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بیژن اخوان آذری با بیان این که برای کاشت دندان (ایمپلنت) هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، اظهار کرد: شرایط فیزیولوژیکی بیمار باید برای پروسه ایمپلنت (کاشت دندان) مناسب باشد.

وی ادامه داد: ایمپلنت نوعی جراحی الکتیو(انتخابی) است و در جراحی‌های این چنینی باید وضعیت سیستمیک بیمار مساعد باشد. به طور مثال دیابت کنترل نشده و یا مصرف مقادیر فراوان کورتون ترمیم استخوانی را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه با بیان این که مصرف کنندگان برخی داروهای خاص با عارضه استئوپوروز(پوکی استخوان) هم کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستند، افزود: به این دسته از افراد باید فرصت داد تا وضعیت استخوانی اصلاح شود.

 اخوان آذری گفت: برای داشتن ایمپلنت مناسب و موفق باید دیواره‌های استخوانی ضخیم و نسبتا متراکم در اطراف پیچی از جنس تیتانیوم وجود داشته باشد تا فشارهای وارده به هنگام جویدن به خوبی تحمل شود نقطه و فاصله در دندان‌های طبیعی به علت وجود لیگامنت‌های پریودونتال (رباط های ظریف اطراف دندان) فشار وارده به هنگام جویدن کاهش می‌یابد. به عبارتی لیگامنت‌ها نقش فشارشکن را بازی می‌کنند.

این جراح فک و صورت ادامه داد: حال آن که در ایمپلنت‌های امروزی پیچی تعبیه شده که به داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و با استخوان سازی در شیارهای پیچ استحکام ایمپلنت افزایش می یابد اما با این وجود میزان فشار وارده به استخوان اطراف ایمپلنت به هنگام جویدن بیش از دندان‌های طبیعی است از این رو ایمپلنت‌ها به مراقبت بیشتری به لحاظ رعایت بهداشت نیاز دارند.

رئیس نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه افزود: دندانپزشکان همواره توصیه می‌کنند روزانه ۲ بار به کمک مسواک ویژه ایمپلنت که در داروخانه‌ها یافت می شود به دقت اطراف ایمپلنت‌ها را از مواد غذایی تمیز کنند تا مانع از تحلیل استخوانی شوند.  

خوان آذری در مواردی چون تحلیل استخوان فک براثر افزایش سن و… نیز می‌توان از روش‌های نوین جراحی تقویت استخوان فک استفاده کرد به طور مثال در «اتوگرافت»(پیوند از بیمار) استخوان از خود بیمار یا برجستگی استخوان ایلیاک (لگن) و یا از فک بالا و پایین گرفته و پیوند زده می شود.

وی ادامه داد: در دیگر موارد می‌توان از استخوان‌های مصنوعی که به طور سنتتیک ساخته شده استفاده کرد بدین ترتیب با افزایش استحکام استخوانی، ایمپلنت (دندان کاشته شده) فشارهای بیشتری را تحمل می‌کند.

رئیس نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه یادآور شد: نخستین کنگره بین المللی ICOI در منطقه خاورمیانه برای اولین بار با حضور شماری از اساتید و سخنرانان برجسته ایرانی و همچنین صاحب نظران زیبایی و ایمپلنت از کشورهای آمریکا، کانادا، ایتالیا، مصر و ترکیه ۲۵ الی ۲۸ مهرماه جاری در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.