اینترنت به ملی شدن نزدیک تر می شود ؟

جوان آنلاین-سینا سرمد: “اینترنت ملی می شود” این خبری است که بارها از سوی مقامات مختلف در وزارت ارتباطات و مسئولین ارتباطی کشور تایید و تکذیب شده است.
هر چند که خبر جایگزینی اینترنت ملی از شهریور ماه، از سوی وزارت ارتباطات تکذیب شد و از سوی منبع خبر به عوان دروغ روز ۱۳ به در تلقی شد اما وزیر ارتباطات در تازه‌ترین بخشنامه خود به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده استفاده از پسوند دامنه کشوری «ir.» در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتالها دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه دستگاه‌های اجرایی با رعایت مواردی اجباری است تا به این ترتیب امکان اجرایی شدن طرح اینترنت ملی قوت بگیرد. 

از طرفی این بخشنامه یک‌روز پس از آن صادر شده است که رضا تقی پور،وزیر ارتباطات طی نامه ا‌ی خطاب به محمود بهمنی از او خواسته بود هنگام افتتاح حساب بانکی برای مشتریان از پذیرش آدرس ایمیل‌های خارجی خودداری شود.

تقی پور در بخشنامه روز گذشته خود مستقیما محمود بهمنی و شمس‌الدین حسینی،وزیر اقتصاد را هم مورد خطاب قرار داده و تاکید کرده که الزامی بودن ثبت دامنه اینترنتیir شامل بانک‌ها و بیمه‌ها هم می‌باشد. تعیین شرایط جدید برای فعالیت موسسات دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها در فضای مجازی در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر جداسازی اینترنت ملی از اینترنت جهانی انجام شده است. 

ظاهرا بخشنامه‌های اخیری که از سوی وزارت ارتباطات به مراکز و نهادهای دولتی ابلاغ شده و طی آن شرایطی جدید برای فعالیت این دستگاه‌ها در فضای مجازی تعیین شده است،در راستای زمینه‌سازی برای انتقال فعالیت مجازی بسیاری از این نهادها به اینترنت ملی و قطع ارتباط آنها با اینترنت جهانی است. بر اساس این گزارش، در بخشنامه وزارت ارتباطات که با عنوان « بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی» تنظیم شده، آمده است:

با توجه به ماده (۴۶) قانون برنامه پنجم توسعه، این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور می‌باشد. در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن دستگاه نسبت به انجام موارد ذیل اقدام لازم را به عمل آورند:

۱ـ استفاده از پسوند دامنه کشوری «.ir» در کلیه وب‌سایت‌ها و‌ پورتال‌های دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه با رعایت موارد ذیل اجباری است:

۱ـ۱ـ وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و سازمان‌هاو ادارات تابعه آنها با پسوند «.gov.ir»

۱ـ۲ـ سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی مانند شهرداری‌ها، انجمن‌ها و غیره با پسوند «.org.ir»

۱ـ۳ـ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با پسوند «.ac.ir»

۱ـ۴ـ مدارس با پسوند «.sch.ir»

۲ـ بدیهی است استفاده از پسوندهای عمومی نظیر.org.com و… برای دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و در صورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصلی مطابق با مشخصات بند ۱ منتقل شود. 

ـ ضروری است میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق در داخل کشور انجام گیرد و مدیران وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها با مراجعه به سایت ثبت دامنه‌های کشوری (www.nic.ir) علاوه بر ثبت nsهای اینترنتی، نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام نمایند.

۴ـ در صورتی که میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و توسط خود دستگاه انجام می‌شود، لازم است نسبت به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق لینک اینترانتی اقدام نمایید. در غیر این صورت مراکز داده داخلی این موضوع را انجام خواهند داد.

مسئولان فن‌آوری اطلاعات دستگاه‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان فن آوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه) مراجعه نمایند. 

گفتنی است، قرار است اینترنت ملی در کنار اینترنت جهانی راه‌اندازی شده و فعالیت مجازی بسیاری از موسسات و نهادهای دولتی تنها در اینترنت ملی انجام شود. 

مسئولان دولتی تاکید دارند که فعال شدن اینترنت ملی به معنای قطع اینترنت جهانی در ایران نیست و سرعت اینترنت برای ماربری داخلی افزایش چشمگیر خواهد یافت.امری که آرزوی همه ایرانیان است و باید دید این اقدامات مقدمه ای برای ملی شدن اینترنت خواهد بود یا خیر؟

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.