اینتل در نشست IDF در مورد نسل بعدی پردازنده‌های Atom اطلاعات بیشتری ارائه کرد

Haswell معماری نسل بعد پردازنده‌های دستاپ و لپ‌تاپ اینتل در نشست IDF حسابی جلب توجه کرده اما اخبار مهم دیگری هم در مورد نسل بعدی Atomهای اینتل وجود دارد که باید به آن توجه کرد. نسل بعدی Atomهای کم‌مصرف برای تبلت و گوشی به ترتیب Medfield و Clover Trail نام دارد. یکی از طراحان معماری Atomها Shreekant Thakker به این نکته اشاره کرد که پلتفرم جدید با فرآیند ساخت ۳۲ نانومتر، کمتر باتری مصرف می‌کند و در عین حال برای مدیریت مصرف انرژی انتخاب‌های بیشتری دارد.

به عنوان مثال چندین حالت مختلف برای کمتر شدن مصرف انرژی پیش بینی شده است، C1 تا C6 شش حالت مسرف انرژی از زیاد به کم برای زمانی است که گوشی یا تبلت در حال استفاده است، اگر گوشی یا تبلت بی کار باشد نیز می‌توان از ۶ حالت S01 الی S03 برای مدیریت مصرف انرژی استفاده کرد. حالت S03 مصرف فوق‌العاده کمی دارد و در واقع تاکر ادعا کرده که مصرف انرژی در حد میکرووات است! در واقع حالت خاموشی تکه‌ای یا Slice Shutdown کار می‌کند که بخش‌های نافعال و بی‌کار چیپ‌ست به کلی خاموش شده و مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا کند.

اما مقایسه‌ای با پلتفرم فعلی داشته باشیم، قالب چیپ ۱۷ درصد کوچک‌تر است و مصرف انرژی تا ۶۰ برابر (البته در حالت بی‌کار) کمتر است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب نسل بعدی Atomها در رابطه با کاهش مصرف انرژی، Burst Performance Technology نام دارد. تکنولوژی انفجار کارایی چیزی است که به CPU اجازه می‌دهد تا با فرکانس کلاک بالاتری فعالیت کرده و در زمانی کوتاه، سرعت پردازش بالایی داشته باشد. جالب است بدانید که اگر برای داشتن کارایی معادل از سرعت کلاک کمتری برای هسته‌ها استفاده شود، مصرف انرژی نسبت به حالت انفجار کارایی ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد!

از دیگر بهینه‌سازی‌ها می‌توان به همراه شدن تکنولوژی معروف اینتل Hyper-Threading با اجرای ترتیبی در خانواده‌ی Atom اشاره کرد که با به کارگیری آن، کارایی ۳۹ درصد بیشتر می‌شود و البته مصرف انرژی تنها ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.

تقریباً نیمی از مساحت ۴۱۵۰ میلی متر مربعی این چیپ‌ها برای کارهای گرافیکی ۲ و ۳ بعدی، تبدیل ویدیو و کنترل کردن نمایشگرها به کار رفته که در نتیجه می‌توان تا سه صفحه نمایش، ویدیوهای ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و دوربین‌هایی با رزولوشن نهایتاً ۱۶ مگاپیکسل را به کار برد، پردازش تصویر در محیط‌هایی با نور کم نیز بهینه شده است.

در مورد Clover Trail و نسل بعدی با فرآیند ۲۲ نانومتر که در سال‌های بعد وارد کار می‌شود، Bay Trial جزئیات کمتری مشخص شده است. Clover Trail به طور کامل با ویندوز ۸ سازگار است و سال آینده وارد وسایل الکترونیکی خواهد شد.

منبع: notebookcheck

مطالب مرتبط

  • IFA: کمپانی ZTE از Grand X یا اولین گوشی اروپایی با پردازنده‌ی Intel پرده برداشت
  • پردازنده های نسل بعدی Intel با معماری Ivy Bridge تا چند ماه دیگر به بازار می آیند
  • AMD با تولید پردازنده های کم مصرفی که تنها ۲ وات برق مصرف میکنند به بازار تبلت ها وارد میشود
  • IFA: مدل های ATIV Smart PC و ATIV Smart PC Pro دو کامپیوتر هوشمند جالب محصول سامسونگ
  • تبلت‌ های سامسونگ با ویندوز RT در ماه اکتوبر رونمایی می شوند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.