ایندیپندنت: تهدید اسرائیل برای حمله به ایران “بلوف قرن” است

پاتریک کاک‌برن، تحلیلگر مشهور ایرلندی روزنامه ایندیپندنت طی مقاله‌ای تصریح کرد: اسرائیل نتوانست حزب الله را روی زمین بزند، می‌خواهد تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران را بزند؟!

   به گزارش فارس به نقل از ایندیپندنت، کاکبرن که از سال ۱۹۷۹ در سمت خبرنگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه برای نشریاتی چون فایننشال تایمز و ایندیپندنت قلم زده است، تصریح کرد که نتانیاهو صاحب یک هنر است و آن هنر چیزی جز تهدید جلوه دادن کشورها نیست.

این تحلیلگر مشهور ایرلندی نتانیاهو را یک پوکرباز حرفه‌ای دانسته که تهدید ایران را به‌گونه‌ای جلوه داده است که کسی حاضر نباشد بر سر بلوف بودن آن با وی شرط‌بندی کند.

کاکبرن که در کل معتقد است این بلوف نتانیاهو موفقیت‌هایی را برای رژیم صهیونیستی کسب کرده است، می‌نویسد: مواجهه زبانی نتانیاهو با ایران یک دست‌آورد دیگر نیز برای وی داشته که آن به دست فراموشی سپردن وضعیت ملت فلسطین و شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی است.

در این مقاله اذعان شده است که ایرانیان بلوف بودن تهدید نتانیاهو را درک کرده‌اند اما این نکته هم مهم است که این بلوف توانسته است بر دیگر کشورهای جهان تاثیراتی داشته باشد. از نظر کاکبرن، یکی از عوامل اعمال تحریم‌های سخت بر ضد ایران همین تهدیدات نتانیاهوست چرا که جهان ترجیح می‌دهد ایران را تحریم کند تا اینکه شاهد حمله اسرائیل به این کشور باشد.

از دیگر مسائلی که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته این است که نتانیاهو به عکس اولمرت، رئیس پیشین کابینه اسرائیل و شیمون پرز، رئیس این رژیم، تاکنون هیچ جنگی را آغاز نکرده و تنها با ابزار سیاسی به دنبال اهداف خود است.

کاکبرن می‌افزاید: ۴۰ سال است که اسرائیل در هیچ جنگی پیروز نشده است. ماجراجویی طولانی‌مدت اسرائیل در لبنان که در سال ۱۹۸۲ آغاز شد، ۲۰ سال بعد با عقب‌نشینی و تحقیر به پایان رسید. در سال ۲۰۰۶، بمباران‌های یک‌ماهه ارتش اسرائیل نتوانست حزب‌الله را از مواضع خود در نزدیکی مرزهای اسرائیل [فلسطین اشغالی] بیرون براند. با این تفاسیر، آیا بمباران‌های اسرائیل بر ضد تاسیسات هسته‌ای ایران که زیر زمین قرار گرفته‌اند، موفق خواهد بود؟

بر اساس این گزارش، اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا وارد جنگ نمی‌شود و به‌نظر نمی‌رسد که این روند را در آینده نیز تغییر بدهد. هیچ چیز برای اسراییل به اندازه اتحاد با آمریکا مهم نیست. رای‌دهندگان اسرائیلی نیز این امر را می‌دانند و با کسانی که این اتحاد را به خطر اندازند، مخالفت می‌کنند.

به نوشته کاکبرن، دلیل دیگر اینکه اسرائیل نمی خواهد با ایران درافتد این است که قدرت نظامی این رژیم کمتر از آن چیزی است که کشورهای دیگر جهان تصورش را می‌کنند. جنگ ۲۰۰۶ لبنان نشان داد که قوای نظامی اسرائیل در تمام سطوح ناشایسته و بی‌ظرفیت هستند.

این گزارش در بخش دیگری به این نکته نیز اشاره کرده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز از خارج شدن مساله فلسطین از اذهان عمومی سود برده است.

کاکبرن در پایان مقاله خود، انقلاب‌های اخیر عربی را جدی‌ترین تهدید برای رژیم اسرائیل قلمداد کرده که با برخی پادشاهی‌های دیکتاتور عرب روابط حسنه‌ای داشت.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.