این «بازار فیلم» را جدی بگیرید

۲۸م آذر ،

سینماگران از اهمیت بازار فیلم همزمان با برگزاری فجر می‌گویند/

سینماپرس-گروه سینما/ بازار فیلم از مهمترین اتفاقات جشنواره فجر است و سینماگران از اهمیت بازار فیلم در شانزدهمین دوره آن همزمان با برگزاری در سی یکمین جشنواره بین المللی فجر می گویند.

یکی از اتفاق های حاشیه ای جشنواره بین المللی فیلم فجر که اگر به کارایی آن دست پیدا کنیم از حاشیه فراتر و به متنی مهم در اعتلای سینمای ایران می رسیم بحث بازار فیلم است که امسال شانزدهمین دوره خودش را پیش رو دارد و همیشه با اظهار نظر های گوناگونی همراه بوده است.

بازار فیلم مهمترین اتفاق هر جشنواره بین المللی است و با نگاهی به پانزده دوره پشت سر گذاشته این اتفاق و رسیدن به اهمیت این بازار در بین بازار های فیلم در آسیا که بدون شک می توان از بازار فیلم جشنوار فجر،به عنوان معتبر ترین بازار فیلم در آسیا نام برد می گردد به این نکته رسید که این بازار فیلم به جایگاهی فراتر برسد.

حضور مدیران کمپانی های معتبر جهانی در این بازار، به طور حتم اهمیت آن را دو چندان کرده است.حالا و درست در روزهای نزدیک به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر ،برگزاری درست و حساب شده بازار فیلم فجر، با توجه به قدمت و اعتبار و جایگاه و اهمیت این بازار می توان شاهد اتفاق رو به رشدی برای سینمای ایران بود. از این رو مهمترین اظهار نظرها و پیشنهادها را خود اهالی سینما می توانند داشته باشند

در این گزارش بخشی از گفته های سینماگران را دربارهٔ اهمیت برگزاری بازار فیلم،می خوانیم:

جمال شورجه: بازار فیلم جزء لاینفک جشنواره های مهم دنیاست

این کارگردان سینما دربارهٔ اهمیت بازار فیلم گفت: در تمامی جشنواره های مهم دنیا بازار فیلم جزء لاینفک آن می باشد. چون توسط آن محصولات سینمایی خود را عرضه می کنند.بازار فیلم در جشنواره ما هم لازم است وجود داشته باشد تا شرکت ها و موسسات و نهادهای مختلف مثل: وزارت فرهنگ و ارشاد ، فارابی ، مرکز گسترش و … غرفه هایی داشته باشند تا محصولات خود را در عرصه بین المللی مورد نمایش قرار دهند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه اشخاص مختلفی از کشورهای مختلف حضور دارند و فیلم ها را رصد می کنند و فیلم های متناسب خودشان را هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار انتخاب می کنند و یا برای دعوت در جشنواره های خودشان یا برای اکران های خاص در سایر کشورها تقاضا می کنند. البته ما در حال حاضررئیس کشورهای غیر متعهد هم هستیم . در واقع ایران سه سال ریاست این کشورها را بر عهده دارد و فرصت بسیار خوبی است تا تعاملات جدی با کشورهای اسلامی و غیر متعهد داشته باشیم تا بتوانیم آثار یکدیگر را در کشورهای یکدیگر حمایت و عرضه کنیم ومردم این کشورها بتوانند از طریق سینما با اندیشه یکدیگر خصوصا کشورهای اسلامی آشنا شوند. متاسفانه کشورهای غربی جبهه متعهدی علیه کشورهای اسلامی تشکیل دادند و ما کشورهای اسلامی هم می توانیم از طریق آرمان های اسلامی مان یک جبهه فرهنگی تشکیل دهیم ،البته نه برای تخاصم و جنگ بلکه برای عرضه تفکرات راستین خودمان. همچنین برای اسلام عزیز و ناب که متاسفانه به صورت تبلیغات بدی توسط غرب نمایش داده می گردد. باید جهان بینی خودمان را از طریق آثار سینمایی به مردم دنیا عرضه کنیم تا خود آنها حقیقت را انتخاب کنند.

جواد اردکانی: مناسبات باید فعال و جدی باشد
اردکانی دراین باره گفت:بازار فیلم اگر واقعی باشد بسیار خوب و حرکت نجات بخشی برای سینمای ایران است اما مدیران آمار بدهند که از این بازار فیلم ها تا به حال چند فیلم ایرانی به بازار های منطقه ای راه پیدا کرده است . در دوره های قبلی چند فیلم قرارداد بستند و توانستند از طریق جشنواره فیلم فجر در کشورهای دیگر به نمایش در بیایند . بازار فیلم ما متاسفانه از حداقل های بازار فیلم دور است و در صورتی ما می توانیم به معیارها برسیم که مناسبات ما با شرکت های پخش کننده فیلم در طول سال است. مناسبات باید فعال و جدی باشد و آنها تنها برای خرید آثار به ایران بیایند و این اتفاق هم در جریان برگزاری بازار فیلم بیفتد . این بازار در دوره های قبل خروجی قابل قبولی نداشته است و علی رغم تلاشی که گروه آقای شمقدری داشتند برای تولید آثار مشترک و تلاش برای اینکه برای نفوذ به بازار جهانی وضع بهتری پیدا کنیم.و البته هنوز این اتفاق در سینمای ایران نیاافتاده و حداقل اینکه نتایج اش را نشان نداده است.


داریوش بابائیان: بازار فیلم برای بخش خصوصی رونق بسیاری نداشته است

این تهیه کننده سینما گفت:بازار فیلم هر ساله وجود داشته است اما اگر اتفاقی می افتد تنها برای فارابی و موسسه رسانه های تصویری می باشد و برای بخش خصوصی رونق بسیاری نداشته است . اگر موسسه رسانه های تصویری تمام فیلم ها را توسط خود وارد بازار کند فکر می کنم خریداران فیلم در این بازار بتوانند به راحتی فیلم های مورد علاقه شان را انتخاب کنند و تعداد خریداران فیلم بیشترهم خواهد شد.

انسیه شاه حسینی: فیلم ها در بازار برای حضور در جشنواره های خارجی انتخاب می شوند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای ایران دراین باره عنوان کرد: خوشبختانه بازار فیلم همیشه در این جشنواره خوب عمل کرده و به خاطر خروجی بازار فیلم است که فیلم ها در جشنواره حضور پیدا می کنند.
شاه حسینی می گوید:ضمن اینکه بازار فیلم تاثیر بسیارمثبتی داشته چون بسیاری از فیلم ها درهمین بازار فیلم است که چه برای خرید و چه حضور در جشنواره های خارجی انتخاب می شوند و درهمین بازار فیلم است که نمایندگانی از سایر کشورها به ایران می آیند و در این جشنواره حضور پیدا می کنند بنابراین بازار فیلم فرصت مناسبی است برای انتخاب فیلم ها برای حضور و شرکت در جشنواره های بعدی.

احمد کاوری: دیگر کشورهای جهان با دیدگاه اعتقادی ما در سینما آشنا می شوند

احمد کاوری نقش بازار فیلم را بر سینمای ایران بسیار مثبت دانست و گفت: بازار فیلم همیشه خوب است خصوصا با شرایط فعلی سینمای ایران که از لحاظ اقتصادی حال و روز چندان خوبی ندارد. حضور فیلم های ایرانی در دیگر کشورها همواره خوب بوده است و به اقتصاد سینما کمک کرده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در بازار جشنواره فیلم فجر چندین بار حضور داشتم شاهد تاثیرات مثبت آن بر سینمای ایران بودم، بسیار از فیلم ها در ۲ یا ۳ سال پس از تولید با فروش خود در خارج از کشور گاهی بخشی از هزینه های خود را تامین می کنند و در بسیار از موارد هم همه هزینه های خود را تامین می کنند و برای فیلم سوددهی دارند. بنابراین هم بر اساس مبانی و ارزش های کشورمان فیلم ساختیم و هم به سود دهی خوبی رسیدیم و هم اینکه در دیگر کشورهای جهان با دیدگاه اعتقادی ما در سینما آشنا می شوند.

حمید بهمنی: بازار فیلم یکی از نقاط گره گشای معضلات اقتصادی و فرهنگی سینمای ماست

بازار فیلم فرصتی است تا بتوان فیلم های خارجی و داخلی عرضه شود و ارتباط اصلی در این بخش برقرار می گردد .
بهمنی دریا باره توضیح داد: البته باید توجه داشت که تنها با جشنواره نباید به فکر عرضه فیلم هایمان باشیم جشنواره بهانه ای است تا ارتباط با مخاطبین بین المللی که از طریق همین بازارهای فیلم می توانند پیدا شوند و با سینمای ما ارتباط برقرار کنند و یکی از نقاط گره گشای معضلات اقتصادی و فرهنگی سینمای ماست که می تواند عرضه مناسب فیلم هایمان در جهان باشد که بخشی از آن از طریق بازار فیلم است.


سید رحیم حسینی: این پدیده به فیلمسازان مستقل و تازه کار کمک کنند

کارگردان «پیک نیک در میدان جنگ»، بازار فیلم جشنواره فجر را بسیار مهم دانست و گفت: اگر بازار فیلم فجر بتواند به گسترش ارتباطات فیلمسازان و شرکت های سینمایی کشورمان کمک کند اتفاق بسیار خوبی است.
وی افزود: به سبب اینکه چند سالی است از فعالیت های بازار فیلم در جشنواره دور هستم از اتفاقات تازه در این رابطه اطلاعی ندارم. اما بدون شک بازار می تواند یکی از بهترین بخش های جشنواره فجرباشد و می تواند به اقتصاد سینما کمک فراوانی کند. امیدوارم مسئولان سینمایی در این زمینه با برنامه ریزی عمل کنند. خصوصا به فیلمسازان مستقل و تازه کار کمک کنند تا بیشتر دیده شوند.

انتهای پیام/ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۲۵۲


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.