بادکنک ها را با این گاز باد نکنید!

از این به بعد هر کودکی را دیدید که یک بادکنک معلق در هوا داشت، به سرعت آن را بگیرید و به کودک بگویید: تو داری علمو از بین می بیری!!!! از همکاری شما ممنونم.

افکارنیوز: هلیوم یک گاز بی اثر است. نه رنگ دارد، نه بو ، نه طعم و نه حتی سمی است. این گاز بسیار بدرد بخور و پر مصرف است. بخاطر محدود بودن منابع این گاز خوب و شگفت انگیز، دانشمندان به این فکر هستند تا دیگر به ما اجازه ندهند بادکنک ها را با هلیوم باد کنیم و به هوا بفرستیم و لذتش را ببریم!

شاید هلیوم در منظومه شمسی به وفور یافت شود اما در کره زمین به همین راحتی بدست نمی آید. برای داشتن هلیوم باید آن را از گاز طبیعی استخراج کرد. با میزان استفاده ای که امروزه از این گاز داریم دانشمندان معتقدند که با کمبود شدید هلیوم تا ۲۵ سال آینده مواجه خواهیم شد. این کمبود باعث عواقب سنگین و خطرناکی خواهد شد، چرا که کارایی بعضی از دستگاهها مهم همچون ام آر آی یا دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) بسته به وجود این گاز است.

به خاطر این مسائل است که دانشمندان معتقدند هلیوم باید گرانتر از مقدار زمان حال به فروش برسد و استفاده از آن با محدودیت و نظارت انجام شود.

گران شدن هلیوم باعث می شود افرادی که در ناسا هستند از مصرف بی رویه و هدر دادن این گاز دست بردارند. چرا ناسا؟؟؟ الان برایتان یک نمونه از مصارف بی رویه آنها را می گویم: در سال ۱۹۹۶ ناسا در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کل مصرف سالیانه هلیوم ایالات متحده را صرف فشار و پاکسازی موتور راکت ها کرد و پس از آن گاز استفاده شده را در فضا رها کرد. آنها می توانستند گاز را پس از ریکاوری دوباره مورد استفاده قرار دهند، اما بخاطر ارزانی هلیوم از این کار سر باز زدند. نیروی هوایی آمریکا هم این کار را تکرار کرد. مطمئناً اگر قیمت این گاز گران تر باشد، سازمان ها و موسسات علمی و مهندسی از این ولخرجی ها نمی کنند.

از این به بعد هر کودکی را دیدید که یک بادکنک معلق در هوا داشت، به سرعت آن را بگیرید و به کودک بگویید: تو داری علمو از بین می بیری!!!! از همکاری شما ممنونم.

منبع: علمولوژی


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.