بارداری مجدد پس از سقط جنین یا کورتاژ

سقط جنین برای مادر یکی از دردناک‌ترین اتفاق‌ها در زندگی است، حتی اگر این سقط با کورتاژ انجام شده باشد. در این مطلب به چگونگی بارداری مجدد بعد از سقط جنین می پردازیم

بارداری مجدد پس از سقط جنین یا کورتاژ

به گزارش ممتاز نیوز، تصور تکرار سقط جنین در بارداری‌های بعدی، اضطرابی مضاعف برای یک خانم به همراه می‌آورد. بر این اساس برخی پزشکان توصیه می‌کنند که بارداری مجدد پس از سقط ، شش ماه تا یک سال به تعویق بیفتد، اما براساس نظری علمی‌تر که اگر سقط در سه ماهه اولیه بارداری رخ داده باشد و مادر با مشکل یا بیماری متابولیکی یا زمینه‌ای خاصی نیز روبه‌رو نباشد، بارداری بعدی با احتمال موفقیت بسیار زیاد یعنی نزدیک به ۸۰ درصد می‌تواند حتی زودتر از شش ماه اتفاق بیفتد.

دکتر صفیه عشوری مقدم، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: خانم‌هایی که دچار نارسایی یا اختلال در ساختمان رحم می‌شوند، طی بارداری مجدد پس از سقط نیاز به استراحت کامل دارند تا مراحل درمانی‌شان انجام شود، در غیر این صورت، استراحت مطلق می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی چون لخته شدن خون در پاهای باردار، بروز دیابت و فشار خون ناشی از کم‌تحرکی را به همراه آورد.

پایان بارداری و سقط جنین در شروع راه

آمارها نشان می‌دهد در حدود ۱۵ درصد حاملگی‌های تشخیص داده شده، به سقط جنین ختم می‌شود. بر این اساس، بیش از ۸۰ درصد از سقط جنین‌ها در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و درصد کمی بعد از ۲۰ هفته از بارداری رخ می‌دهد.

اصلی‌ترین نشانه سقط جنین، خونریزی است، همچنین گرفتگی عضله یا پیچ زدن دل، دردهای شکمی، تب، ضعف، استفراغ و کمردرد می‌تواند از نشانه‌های دیگر سقط جنین تلقی شود.

دکتر عشوری مقدم با اشاره به این‌که بیشتر جنین‌های سقط شده، پسر هستند، می‌افزاید: هر چه سن پدر و مادر بیشتر شود، احتمال سقط جنین نیز افزایش می‌یابد؛ خطر سقط جنین در مادر ۲۰ ساله ۱۲ درصد و در مادر بالای ۴۰ سال تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. اغلب سقط جنین‌هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد، به دلیل غیرطبیعی بودن کروموزوم‌های جنین است. از دلایل دیگر سقط جنین اختلال در سیر تکاملی جفت است.

این متخصص زنان ادامه می‌دهد: از عوامل موثر دیگر در سقط، عفونت‌هاست، اگرچه در مورد اثر عفونت‌ها نظر قطعی وجود ندارد و حتی در مورد اثر بیماری‌هایی چون سرطان و سل بر سقط جنین نیز نمی‌توان نظر قطعی داد، اما بی‌شک آلاینده‌های محیطی یعنی قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی اشعه یا مواد سمی در محل کار، مشکلات هورمونی، اختلالات تیروئیدی و دیابت نیز در بروز سقط جنین موثر است. از سوی دیگر، وجود ناهنجاری‌هایی در مادر چون غیرطبیعی بودن رحم و گردن رحم نابالغ در کنار مصرف بالای دخانیات و الکل می‌تواند در سقط جنین موثر باشد.

میتوانم مجدد باز هم باردار می‌شوم؟

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل نشوند و مصرف برخی مواد همچون کافئین را طی بارداری به حداقل برسانند. همچنین این متخصصان تاکید می‌کنند که یک خانم پیش از باردار شدن باید نسبت به درمان برخی بیماری‌ها چون فیبروم‌ها که ممکن است در برخی موارد، در سقط جنین موثر باشد، اقدام کند.

به گفته دکتر عشوری‌مقدم، بارداری مجدد پس از یک یا دو سقط، معمولا بدون بروز مشکل خاصی اتفاق می‌افتد و به تولد نوزاد سالم نیز منتهی می‌شود.

وی تاکید می‌کند: اگر سقط جنین بیش از سه بار اتفاق بیفتد، باید دلایل و زمینه‌های موثر در آن مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. با وجود این یک خانم برای دور شدن از استرس ناشی از بارداری‌های ناموفق بعدی بهتر است پیش از بارداری مجدد به به نکات زیر توجه داشته باشد.

مهم‌ترین مساله‌ای که یک خانم پیش از بارداری نباید از نظر دور داشته باشد، این است که ارزیابی دقیقی از وضعیت سلامتش داشته باشد. به گفته دکتر عشوری مصرف اسیدفولیک پیش از بارداری، کنترل دیابت، چربی و فشار خون و همچنین بیماری‌های تیروئیدی می‌تواند در بروز بارداری موفق پس از سقط بسیار موثر باشد.

متخصصان زنان برای کاهش اضطراب مادر طی بارداری مجدد به وی اطمینان می‌دهند که اگر در هفته هشت بارداری سونوگرافی انجام و صدای قلب جنین شنیده شد، این به معنی آن است که همه چیز خوب پیش می‌رود و به احتمال بسیار زیاد بارداری با موفقیت ادامه پیدا می‌کند. همچنین یک مادر سالم نباید فراموش کند که نیازی به مراقبت‌های بیشتر در بارداری‌های پس از سقط وجود ندارد.

پونه شیرازی ‌-‌ گروه سلامت

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. elham:

    با سلام خدمت شما.من اولین بار که به طور ناگهانی باردار شدم بدلیل یه سری شرایط مجبور به سقط در ۶هفتگی شدم وپس از گذشت ۴ماه دوباره باردار شدم اما این بار خود جنین ۶هفتگی به علت از کار افتادن قلب مجبور به سقط دوم شدم.و حالا ۴ماه از سقط دوم میگذره و دوباره قصد بارداری دارم و اقدامم کردم.البته کورتاژ انجام ندادم.میخواستم ببینم میتونم راحت باردار بشم.خیلی ممنون

  2. مریم:

    با سلام من سوالی داشتم راجع به سقط جنین من ۱۰ ماه پیش سقط کردم که هفته ۱۱ هم بود.
    و به گفته داکتر سه ماه جلوگیری کردم و بعد از سه ماه کوشش به حمل گرفتن کردم که هر بار نا موفق هستم معایناتم را تکمیل کردم از نظر طبی مشکلی نیست لطفآ کمکم کنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.