بازارهای عجیب و غریب دنیا +عکس

۱۰م دیماه ،

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: بازار واژه‌ای فارسی است که ریشه آن در زبان پهلوی است، به معنای مکان قیمت‌ها  اما همین واژه پارسی امروز توسط مردمان بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بازار تنها محل مبادله کالا و محصولات نیست بلکه مکانی برای معرفی آداب، فرهنگ، سنت‌ها و روش‌های زندگی مردم نواحی مختلف جهان نیز به شمار می‌رود.

بازارهای سنتی همواره به عنوان قسمتی از نمود فرهنگی هر قوم و ملتی مطرح بوده و می باشند، به طوری که به سادگی با ملاحظه آنها می‌توان از قبل‌های دور آنها اطلاعات مفیدی به دست آورد.

معمولا اینگونه بازارها را باید در کشورهایی با سابقه و عقبه تاریخی کهن و درازی جست‌وجو کرد. کشورهایی که از قبل‌ای دور تمدنی باستانی برخوردار باشند. زیرا چنین بازارهایی مسلسل‌وار دیروز را به امروز و فردا متصل می‌کنند.

یکی از تفریحات ما ایرانی‌ها هم وقتی که به سفر می‌رویم چه سفر داخلی باشد چه خارجی سر زدن به بازارهای آن شهر است. بازار و خرید سوغاتی برای ما جذابیت زیادی دارد پس بد نیست اگر با چند بازار معروف در دنیا آشنا شویم که اگر به شهرهای‌شان سفر کردیم بدانیم چه نوع بازاری در انتظار ماست.

 بزرگ‌ترین بازار سنتی مسقف جهان

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازار سنتی تبریز یکی از نمونه‌های منحصر به فرد از لحاظ معماری بوده و بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان است. بازار تبریز خاطرات ناگفته فراوانی در دل خود دارد و کوچه ‌پس‌کوچه‌های پیچ در پیچ آن، آشنای هر کودک و پیر تبریزی است.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

مجموعه بازار تبریز که قدمت آن به قرن چهارم هجری- قمری می‌رسد، به‌عنوان یکی‌از زیباترین و بزرگ‌ترین بازارهای به هم پیوسته، گواهی زنده بر اصالت تجارت و معماری در مشرق زمین است.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

سبک معماری، آرایش مغازه‌ها، تیمچه‌ها، کاروانسراها، دالان‌ها، راسته‌ها، انواع مشاغل و وجود تعدادی مدرسه و مسجد که پیشینه تاریخی دارند، بازار تبریز را نمونه عالی یک محیط تجاری و معماری اسلامی ‌و شرقی کرده است. جایگاه و اهمیت تبریز در تجارت و کسب و کار، ایجاب می‌کرد بازاری بزرگ و مرکزی برای مبادله، فروش و انبار کالاهای شرقی و غربی به وجود آید که این امر در طول تاریخ تحقق پیدا کرد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

در طول تاریخ، بازار تبریز همواره مورد توجه جهانگردان ایرانی، عرب و اروپایی بوده و اشخاصی «همچون مقدسی»، «یاقوت حموی»، «زکریا محمود قزوینی» و «ابن بطوطه»، «حمدالله مستوفی»، «اولیا چلبی»، «مارکوپولو»، «اودریک»، «کلاویخو»، «جان کارت رانت»، «کنتارینی»، «تاورنیه»، «شاردن»، «پیر ژوبر»، «فردریک ریچاردز» و «دورتی اسمیت» دربارهٔ آن مطالب ارزنده‌ای بیان کرده‌اند.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

  طولانی‌ترین بازار ایران

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازار سنتی کرمانشاه از طولانی‌ترین بازارهای ایران، با معماری زیبا مجموعه‌ای از تولید، بازرگانی و مذهب است و امروزه در دو طرف خیابان مدرس قرار گرفته و در دو دوره تاریخی زندیه و قاجاریه ساخته شده است.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

این بازار شامل بخش‌های مختلفی  مانند کاروانسرا، زورخانه، مسجد و… است و از جمله بناهای با ارزشی که در مجموعه بازار کرمانشاه وجود دارد  مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهبازخان است. بازار قدیمی ‌کرمانشاه دارای ۱۸ راسته بازار است و در دوره‌های مختلفی بازسازی شده که آخرین بار در سال ۹۰ بخش راسته بازار توپ‌خانه آن بازسازی شد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

می‌توان گفت امروز تقریبا تمامی ‌راسته‌ها فعال می باشند و فعالیت‌های مختلفی ارائه می‌دهند و هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند و ضمن سپری کردن اوقاتی خوش، می‌توانند سوغات، لباس‌های محلی و صنایع دستی کرمانشاه را نیز در این محل تهیه کنند. در قبل کارهای تولیدی بسیاری در این بازار انجام می‌گرفته  اما امروز این فعالیت‌های تولیدی کم شده است.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازارهای عجیب و غریب دنیا


  بازار شناور تایلند

بازارهای عجیب و غریب دنیا

تایلند که به نام ونیز شرق شناخته می‌شود به خاطر داشتن کانال‌ها و راه‌های آبی متعدد به این نام شهرت یافته است. بنابراین وجود بازارهای شناور در آن دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. تایلند بازارهای شناوری دارد که بازار «دمنوین سادواک ( Damnoen Saduak )»از معروف‌ترین آنها است. بازار «دمنوین سادواک» در ۱۰۹ کیلومتری جنوب بانکوک قرار دارد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

از آنجا که خاک اطراف کانال‌ها برای کشاورزی بسیار مناسب است، کشاورزان در اطراف آنها به کار و فعالیت مشغولند و مهمترین محصولی هم که در این بازارها به فروش می‌رسد، محصولات کشاورزی است.


  بازار غذای تایلند

از نظر بین‌المللی آشپزی تایی مشهور است. تایی‌ها خوردن را دوست دارند. همانند سایر کشورهای جنوب شرق آسیا، ایستگاه‌های غذا در هر جایی از خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های تایلند به چشم می‌خورد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

اما بازارهای خیابانی فروش غذاهای تایی بسیار دیدنی است. در این بازار‌ها همه جور جانوری کباب شده برای خوردن مهیا است.

در این بازار‌ها که قدمت چندین ساله دارند انواع حشرات هم به صورت کباب شده روی چرخ دستی‌ها دیده می‌شوند که بعضی مردم علاقه بسیاری به خوردن آنها دارند. مانند: عقرب، ملخ، سوسک، مارمولک، هزارپا و …

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازارهای عجیب و غریب دنیا


 بازار پاکستان

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازار در بسیاری از شهرهای خاورمیانه و نیز در پاکستان به مرکز تجاری اصلی شهر اطلاق می‌شود که از آن برای خرید و فروش و نیز برای مبادله کالا استفاده می‌شود. بازارهای پاکستان به شکل کاملا سنتی اداره می‌شود و از لحاظ شکل ظاهری به بازارهای ایران بسیار شبیه است. کالا‌ها به شکل عمده در کنار هم چیده شده و اکثر محصولات داخلی پاکستان به صورت باز و کیلویی به فروش می‌رسد.



  بازار سنتی هند

بازارهای عجیب و غریب دنیا

هند مسیر طولانی را در جهت توسعه و پیشرفت پیموده و الگوی توسعه‌ای هند به عنوان یکی از الگوهای جالب توسعه جهان همواره مورد توجه بوده و دانشمندان علم اقتصاد آن را مورد بررسی قرار داده‌اند  اما در کنار بازارهای پیشرفته مدرن امروزی هنوز هم بازارهای سنتی در کشور هفتاد و دو ملت وجود دارد. بازارهایی که بوی ادویه تازه و مخصوص هندی از هر سوی آن به مشام می‌رسد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

  بازار سنتی استانبول

بازارهای عجیب و غریب دنیا

استانبول بازارها و مراکز خرید بسیاری دارد. معروف‌ترین این بازارها بازار بزرگ (Grand Bazaar) و بازار سبزی (Spice Bazaar) است. با این وجود بازار سنتی استانبول برای بسیاری از ایرانی‌ها کاملا شناخته شده است و هرساله بسیاری از گردشگران ایرانی که به این شهر سفر می‌کنند بازدید از این بازار را هم حتما در لیست کارهای‌شان قرار می‌دهند. این بازار مخصوص محصول خاصی نبوده و به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود. با این وجود باید مراقب باشید که کالای اصل بخرید و مارک‌های تقلبی نصیب‌تان نشود.

بازارهای عجیب و غریب دنیا


 بازار عربستان

بازارهای عجیب و غریب دنیا

بازار عربستان در شهرهای «مکه مکرمه» و «مدینه منوره» برای بسیاری از ایرانی‌ها، جایی آشنا است. ده‌ها هزار ایرانی هر سال به شوق دیدار کعبه رو به سوی جزیره العرب می‌نهند و در راه بازگشت از زیارت خانه خدا – چه حج تمتع باشد و چه عمره – به سنت ایرانیان و بنا به سلیقه و وسع خویش، سوغاتی می‌خرند.

بازارهای عجیب و غریب دنیا
بازارهای عجیب و غریب دنیا

سوداگران عرب نیز از این خصلت ایرانی‌ها بسیار خرسندند و از آن سودها می‌برند، به گونه‌ای که بسیاری از آنان در شهرهای «مکه مکرمه» و «مدینه منوره» نه تنها پول ایرانی را می‌شناسند و به کار می‌گیرند بلکه حتی، زبان فارسی را نیز به خوبی فراگرفته‌اند. شکل اداره این بازارها کاملا سنتی بوده و اگرچه شکل ظاهری بعضی از آنها به تقلید از بازارهای غربی ساخته شده و معماری غربی دارد اما همچنان می‌توان چهره و وجهه سنتی و اسلامی ‌بودن را در آنها ملاحظه کرد.

بازارهای عجیب و غریب دنیا

ایرانی‌ها توریست‌های خرید می باشند. برای ما ایرانی‌ها بازار و خرید سوغاتی یکی از دل انگیزترین خاطرات سفر به شمار می‌رود


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.