بازار به عرضه هلدینگ کم لطفی کرد/سازمان قیمت خود را تعدیل کرد

۲۸م اسفند ،

4-118.jpg

معاون سازمان خصوصی سازی سبب به فروش نرفتن سهام هلدینگ خلیج فارس را اعلام کرد و گفت: قیمت ۹۹۵ تومان قیمت تعدیل شده سازمان خصوصی سازی بود و سازمان حاضر نیست سهم را به هر قیمتی به فروش برساند.

حسن محمدتبار- معاون سازمان خصوصی سازی – در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: به فروش نرفتن یک شرکت دولتی در بورس تهران غیرطبیعی نبوده و این موضوع همواره در بازار سرمایه وجود داشته است به طوری که در عرضه پتروشیمی زاگرس و ذوب آهن اصفهان نیز این موضوع تکرار شد.

وی افزود: با این حال تقاضای بسیاری بیش ازعرضه سهم برای سهام هلدینگ خلیج فارس وجود داشت به طوری که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تقاضا در سیستم معاملاتی وارد شده بود اما به سبب اینکه تقاضای خریداران در قیمت های ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان بود سازمان خصوصی سازی حاضر به فروش سهم در این قیمت نشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خصوصی سازی حاضربه فروش هلدینگ در قیمت‌های پیشنهادی نشد؟ گفت: بازار سرمایه کمی به عرضه هلدینگ کم لطفی کرد زیرا بازار تصور می کرد که می تواند سازمان خصوصی سازی را به سبب عرضه بزرگ ترین شرکت دولتی و نیز عرضه در اخرین روز سال، تحت تاثیر قرار داده و سازمان به هر قیمتی سهم را عرضه می‌کند.

محمدتبار ادامه داد: اما این عادلانه نیست که سازمان خصوصی سازی به سبب اینکه آخرین روز سال ۹۱ بوده و بزرگ ترین شرکت اصل چهل و چهار در حال عرضه است، سهام این شرکت را به هر قیمتی به فروش برساند.

وی در مورد ابهامات صورتهای مالی شرکت گفت: هلدینگ خلیج فارس دارای ۱۵ شرکت زیرمجموعه است که تا کنون دولتی بوده و طبیعتا مسائلی در خصوص این شرکت وجود دارد و اگر قرار باشد این شرکت به صورت کاملا شفاف عرضه شود،هیچگاه نمی تواند وارد بورس شود به این ترتیب همواره یکسری ابهامات وجود دارد که ریسک شرکت محسوب شده و بازار باید به این ریسک توجه کند.

محمدتبار عنوان کرد: سازمان خصوصی سازی قیمت دیگری را برای عرضه هلدینگ مدنظر داشت ولی قیمت خود را تعدیل کرد و بهتر بود بازار نیز قیمت خود را تعدیل می کرد تا معامله انجام می شد.

این مسئول سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی گزارش‌های کارشناسی برای این شرکت ارائه کرده است، خاطرنشان کرد:امیدواریم در عرضه بعدی این شرکت، هم سازمان گزارشات خود را بررسی کرده و هم بازار بار دیگر قیمت خود را مورد بررسی قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که سهام هلدینگ خلیج فارس چه زمانی در بورس عرضه می گردد؟ گفت:عرضه سهام این شرکت نیاز به مجوز قانونی نداشته و سازمان خصوصی سازی به راحتی می تواند سهام این شرکت را بار دیگر عرضه کند.البته باید دید سازمان بورس چه اطلاعات تازهی را از هلدینگ خلیج فارس در خواست می کند که با توجه به سال مالی شرکت، برای عرضه مجدد باید گزارشات ۹ ماهه ارائه شود ولی سهام این شرکت در سال آینده و با توجه به شرایط بازار عرضه می گردد.

محمدتبار در مورد سبب عرضه سهام بزرگ ترین شرکت مشمول اصل چهل و چهاری در آخرین روز سال ۹۱ گفت:سازمان خصوصی سازی قصد داشت تا سهام این شرکت را در دهه فجر عرضه کند ولی عرضه این شرکت به طول انجامید این در حالی است که بسیاری از سهامداران درخواست داشتند که سهام این شرکت عرضه شود تا بازار خلاص شود.

وی اظهار کرد:با این حال از بعد زمانی،زمان خوبی برای عرضه سهم بود ولی بازار شیطنت کرد و عرضه انجام نشد.

معاون سازمان خصوصی سازی در ادامه تاکید کرد:نهایتا سازمان خصوصی سازی معامله برد برد را قبول دارد و قصد ندارد عرضه سهم به ضرر سهامداران باشد.

وی با بیان اینکه سهام هلدینگ خلیج فارس در سال آینده با قیمت مناسب عرضه می گردد، گفت: امیدوارم در سال آینده بازار شرایط عرضه را بررسی کرده و سازمان خصوصی سازی نیز با بررسی قیمت و با توجه به شرایط بازار عرضه را انجام دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.