بازار داغ گمانه‌زنی درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 بازار داغ گمانه‌زنی درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده

بازار داغ گمانه‌زنی درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده

تبصره دخل و خرج هدفمندی یارانه‌ها، گمانه زنی‌ها برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نان را در روزهای آینده افزایش داده است.

به گزارش ممتازنیوز، هرچند که افزایش بودجه در بخش سلامت و تولید، امیدواری‌ها برای توجه به بخش‌های مغفول مانده در هدفمندی یارانه‌ها را افزایش داده است اما روی دیگر این سکه رشد قیمت حامل‌های انرژی برای افزایش درآمد از محل آزادسازی قیمت‌هاست.
طبق پیشنهاد دولت، سقف درآمد از محل آزادسازی قیمت‌ها ۶۳هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بیش از دوبرابر درآمد فعلی در طول یک سال است.
در حال حاضر دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی حدود ۲۸هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند که طبق پیشنهاد جدید این درآمد باید در سال۹۳ به ۵۲هزار میلیارد تومان برسد. تعدادی از نمایندگان مجلس کسب این درآمد را مستلزم افزایش ۸۰درصدی نرخ حامل‌های انرژی دانسته‌اند.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میانگین افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده را ۷۵درصد پیش‌بینی می‌کند. محمدرضا پورابراهیمی به همشهری گفت: این رشد قیمت به‌طور یکسان در همه حامل‌های انرژی نخواهد بود اما پیش‌بینی ما این است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به بنزین و کمترین آن مربوط به گازوئیل باشد. در این شرایط امیدوار هستیم طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها به قیمت‌های منطقه‌ای نزدیک شویم.
این عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: مجلس در بررسی این تبصره، از بازگشت هدفمندی یارانه‌ها به ریل قانون استقبال می‌کند و ۲ مورد را مورد توجه قرار می‌دهد. نخستین مورد بررسی آثار افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مورد دوم چگونگی بازتوزیع درآمدهاست.
پیشنهاد دولت نشان می‌دهد که به‌دنبال اصلاح رویکرد است و نمی‌خواهد به مانند قبل همه درآمد را به پرداخت نقدی اختصاص دهد. مجلس هم از اختصاص مبالغی به بخش تولید و همچنین حمایت غیرنقدی در بخش‌هایی نظیر سلامت استقبال می‌کند.
جعفر قادری، عضو دیگر کمیسیون تلفیق نیز معتقد است رسیدن به ارقام پیشنهادی دولت مستلزم افزایش ۸۲درصدی قیمت حامل‌های انرژی است.
طبق تبصره پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی افزایش نخواهد یافت که نشان می‌دهد برنامه‌ای برای افزایش مبلغ یارانه نقدی وجود ندارد. دولت در این تبصره پیشنهاد هزینه ۱۲هزار میلیارد تومانی در بخش سلامت و حمایت اجتماعی را مورد نظر قرار داده است.
منبع: همشهری


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.