بازار فلزات پایه بر سر دو راهی

اردیبهشت ۱۴۰۳

http://www.bananews.ir/از آنجا که طی هفته قبل قیمت فلزات پایه در بازار آزاد داخلی گنگ و نامشخص بود فعالان بازار تصمیم گرفتند خریدهای خود را به هفته‌های آتی موکول کنند؛ چرا که نوسان قیمتی فلزات در بورس لندن و بی‌اطلاعی از آینده بازار مانع از معاملات این فعالان شده بود، اما از آنجا که نرخ ارز کاهش محدودی را تجربه کرده فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند هفته آینده با توجه به یکسری عوامل تاثیرگذار در بازار با افول قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.
به گزارش فعالان معتقدند روند نزولی بازار طی چند هفته اخیر، توسط هیجانات مثبت ناشی از انتخابات اداره شده و حال که این هیجانات خاموش شده است باید دید پارامترهای مهم و تاثیرگذار، بازار را چگونه هدایت می‌کنند. از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تاثیر مهمی بر بازار فلزات بگذارد تثبیت وضعیت ارزی است که مهم‌ترین نقش را در نوسانات بازار فلزات پایه دارد. اگر به معاملات یک هفته قبل بازار فلزات پایه بنگریم خواهیم دید که افت نرخ ارز تاثیر بیشتری نسبت به قیمت‌های جهانی بر سیر نزولی این محصولات داشته است.
البته بورس جهانی لندن نیز بعد از نرخ ارز مهم‌ترین نقش را در بازار داخلی فلزات پایه ایفا می‌کند به گونه‌ای که با نوسانات اخیر خود بر قیمت‌های داخلی بی‌تاثیر نبوده، هر چند همچون دلار نتوانسته طی روزهای قبل سکان هدایت قیمت‌ها را به دست بگیرد.
البته نا گفته نماند مادامی که نرخ ارز در نوسان است این اتفاق خواهد افتاد، زیرا زمانی که ارز در ثبات است تاثیر قیمت جهانی بر فلزات رنگی داخلی نسبت به ارز بیشتر است.
به این ترتیب روند معاملات فلزات پایه طی یک هفته قبل نزولی بود، به طوری که معاملات از ابتدای هفته نسبت به آخرین قیمت‌ها در هفته قبل با افت آغاز شد و تا انتهای هفته با همین روند ادامه یافت. البته این در شرایطی است که در روز سه‌شنبه قیمت فلزات پایه در بورس لندن به طور غیرمنتظره‌ای با افزایش مواجه شد، اما به سبب موقتی بودن این صعود تغییر قیمتی را در بازار داخلی شاهد نبودیم.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.