بازار فولاد پیش از راه‌اندازی بورس کالا چگونه بود؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

jadid bourse 1.JPG

با تاسیس بورس فلزات تهران از سال ۸۲ و راه اندازی شرکت بورس کالای ایران در سال ۸۶، بازار پراکنده و بزرگ فولاد کشور در بورس کالا متمرکز شد iبه گونه‌ ای که اگر دولت قصد ساماندهی بازار فولاد کشور را داشته باشد، iبه راحتی می تواند با نظارت بر معاملات بورس و اتخاذ بعضی قوانین تعادل بازار را رقم بزند.

به گزارش تفسیری ایسنا، مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا iبه عنوان یکی از قدیمی ترین کارگزاران بورس کالا در خصوص مزایای راه اندازی بورس کالا برای بازار فولاد کشور گفت: بزرگ ترین مزیت بورس کالا برای مسئولان کشور این است که بازار پراکنده و بزرگ فولاد کشور در محلی iبه نام بورس دور هم جمع شده اند و اگر دولت تصمیمی برای این بازار داشته باشد iبه راحتی می تواند با کمترین iبها در بورس اعمال کند.

محمود رضا الهی فرد افزود: قیمت همه فلزات در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا مشخص می گردد اما iبه طور طبیعی وقتی میزان عرضه یک محصول iبه نسبت تقاضای بازار کمتر باشد، توازن قیمت ها بر هم می خورد و در این شرایط بورس نمی تواند حجم عرضه یا تقاضا را iبه طور مستقیم بالا یا پایین ببرد.

این فعال بورس کالا در پاسخ iبه این پرسش که بازار فولاد کشور پیش از راه اندازی بورس کالا چگونه بود و چرا در آن وقت مسئولان iبه این نتیجه رسیدند که بورسی برای مبادلات فلزات راه اندازی شود؟ گفت: در اوایل دهه ۸۰ مشکلات بسیاری در بازار فولاد کشور وجود داشت. شرایط آن وقت این‌گونه بود که iبه سبب اقتصاد دولتی، قیمت‌گذاری فولاد نیز کاملا دولتی بود. iبه‌طوری‌که فولاد توسط دولت یا وزارت بازرگانی قیمت‌گذاری و فروخته می‌شد و در این شرایط عمدتا تجار محدودی محصولات فولادی را خریداری و iبه مصرف‌کنندگان می‌فروختند.

وی افزود: iبه این ترتیب افزایش یا کاهش قیمت‌ها در دست تجار بود و در بعضی مواقع شاهد بودیم، ‌آهن کیلویی۹۰تومان وقتی iبه خرده‌فروشی می‌رسید بالای ۱۸۰ تومان قیمت می‌خورد و در فرآیند تولید تا مصرف فولاد رانت بزرگی وجود داشت. iبه عبارت دیگر کارخانه‌دار باید iبه قیمت مشخص و دولتی محصولش را می‌فروخت، اما محصول با قیمت بسیار بالاتر iبه دست مصرف‌کننده می‌رسید.

الهی فرد اظهار نمود: وجود همین نارسایی‌ها در بازار فولاد سبب شد تا مسئولان دولتی iبه فکر راه‌اندازی بازاری شفاف و قانونمند برای فولاد بیفتند تا قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضای خریداران و فروشندگان تعیین شود.

در همین جهت رویکرد ابتدایی تاسیس بورس فلزات از سوی وزارت صنایع و معادن وقت بود که iبه سبب اعتقاد مسئولان دولتی iبه ایجاد این بازار شفاف، شرایط بسیار سریع فراهم شد و تولیدکنندگان نیز از همان ابتدا از بورس فلزات استقبال نمودند.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا در پایان تاکید نمود: اکنون که بورس کالا وجود دارد و محصولات اکثر تولیدکنندگان محصولات فلزی در این بورس معامله می گردد، دولت iبه راحتی می تواند با رصد قیمت ها و میزان عرضه و تقاضا بر بازار فلزات نظارت کند و اگر هم مشکلی در روند معاملات وجود دارد آن را برطرف سازد.


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.