بازخوانی روزهای آخر زندگی عرفات

جام جم آنلاین: نحوه مرگ یاسر عرفات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اخبار ضد و نقیضی درخصوص چگونگی مرگ رهبر تشکیلات خودگردان شنیده می‌شود.

در این گزارش، آخرین روزهای زندگی عرفات از زبان کلایتون اسویشه ـ یکی از محافظان وی ـ به تصویر کشیده شده است.

هیچ گاه تصور نمی‌کردم که یک روز از من درخصوص نحوه مرگ عرفات تحقیق به عمل آید، اما من پیش از آن که در سال ۲۰۰۳ به حرفه روزنامه‌نگاری روی بیاورم، در تیم محافظت از عرفات در زمان سفر وی به ایالات متحده حضور داشتم.

به دلیل مسوولیتی که در تیم‌های امنیتی داشتم، عرفات را بارها در سفرهای مختلف ازجمله نشست جولای سال ۲۰۰۰ در آمریکا یا دیداری دیگر در اقامتگاه سفیر آمریکا در فرانسه در اکتبر ۲۰۰۰ ملاقات کرده بودم. وظیفه من محافظت از عرفات در برابر خطرهای احتمالی ازجمله ترور توسط سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی بود.

البته پس از شکست گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح در کمپ دیوید در دوره بیل کلینتون من متوجه تغییر نگاه‌ها و رویکردها به عرفات شدم و این احساس خود را در ملاقات خود با او در ماه می ‌۲۰۰۳ و در محل اقامتگاه با وی در میان گذاشتم.

در واقع، در آن برهه زمانی تمام مقام‌های سیاسی جهان به مخالفت با عرفات روی آوردند و این شرایط تا زمان مرگ نابهنگام او در سال ۲۰۰۴ استمرار پیدا کرد.

یک هجمه تبلیغاتی سنگین سیاسی بر ضدعرفات شکل گرفته و او را مستأصل کرده بود. این تبلیغات سنگین نه‌تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر مطبوعات جهان به وضوح قابل مشاهده بود حتی رژیم‌های عرب بویژه اردن، عربستان سعودی و مصر، هم در نشست‌های خصوصی و هم در رسانه‌های جمعی به طور علنی عرفات را به دلیل نپذیرفتن پیشنهادهای به زعم آنها سخاوتمندانه رژیم صهیونیستی مورد نکوهش قرار می‌دادند.

دومینیک دوویلپن نخست‌ وزیر اسبق فرانسه نیز در یکی از دیدارها به من این جمله را گفت که هم‌اکنون بسیاری بر این باورند که با حذف و خروج عرفات از چرخه بازی، حل و فصل مشکلات میان طرفین گفت‌وگوهای سازش آسان‌تر خواهد شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در شرایط کنونی امکان سازش میان رژیم صهیونیستی و مقام‌های فلسطینی بسیار بعید است و بنا به گفته شلومو بن آمی، وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی تصور تحقق سازش با جانشین عرفات تنها یک رویا و آرزوی خام بود.

اما ۱۲ سال بعد، من در دسامبر ۲۰۱۱ به مدارکی دست یافتم که چگونگی مرگ سیاسی عرفات و در واقع پایان زندگی او را نشان می‌داد.

پس از ملاقاتی که با سهی عرفات، همسرش در مالت داشتم، نسخه‌ای از تمام مدارک پزشکی وی که از رام‌الله و فرانسه جمع‌آوری شده بود، به دست من رسید.

در ژانویه ۲۰۱۲ نیز پس از ملاقاتی که به درخواست من با سهی عرفات در پاریس داشتم باز هم احساس مسئولیتی سنگین برای افشای دلایل مرگ عرفات کردم. در آن دیدار به من یک کیف ورزشی داده شد که هرچند ظاهری معمولی داشت، اما محتویات آن بسیار باارزش بود.

در درون این کیف، آخرین لوازم شخصی عرفات در زمان بستری‌شدن در بیمارستان نظامی پرسی وجود داشت. نکته طنزآلودی که وجود داشت، نوشته روی کیف بود و آن نوشته هم چیزی نبود جز جمله: سفر به خیر! در این کیف لوازم مختلفی همچون داروها و لباس‌های عرفات به هنگام مرگ به چشم می‌خورد. حتی کلاهی وجود داشت که روی آن قطرات خون گرفته‌شده از جسم بی‌جان عرفات ریخته شده بود.

من بلافاصله این مدارک پزشکی و کیف را به مرکز پزشکی قانونی دانشگاه لائوسان فرستادم تا آزمایش‌های مختلفی روی آن انجام شود که البته نتایج بسیار جالبی درپی داشت.

تحقیقات نشان داد که روی لباس‌های یاسر عرفات ماده تشعشع‌زای پلونیوم وجود داشته و وی بر اثر این ماده سمی درگذشته است.

با وجود گذشت ۵۰ سال از ترور جان اف کندی هنوز هم ابهام بسیاری درخصوص نحوه ترور و افراد دخیل در آن وجود دارد.

در پرونده ترور کندی، کنگره آمریکا یک گروه تحقیق تشکیل داد و برای بررسی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد یک کمیسیون تحقیق تشکیل شد، اما درخصوص مرگ یاسر عرفات هیچ کمیسیون یا گروه ویژه‌ای به وجود نیامد تا همچنان اسرار مرگ وی پنهان بماند.

به نظر می‌رسد در سال ۲۰۰۴، عمر مفید سیاسی عرفات به پایان رسیده بود و دیگر نیازی به وجود فیزیکی وی وجود نداشت.

علیرضا ثمودی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.