بازخوانی پرونده سریال ˝امام علی˝

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

به بهانه شهادت ˝حضرت مولا˝/

مجموعه تلویزیونی ˝امام علی (ع)˝ یکی از ماندگارترین سریال‌های تاریخ صدا و سیما است.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، در اوایل ده هفتاد داود میرباقری فیلمنامه سریالی با عنوان “خاری در گلو” را براساس زندگی حضرت علی ابن ابوطالب(ع) به صدا و سیما ارائه داد و بعد از سختی های فراوانی که برای تصویب طرح کشید، اولین سریال مهم تاریخی مذهبی صدا و سیما کلید خورد. “خاری در گلو” که اشاره به خطبه “شقشقیه”  علی (ع) در نهج البلاغه دارد در سال ۱۳۷۳ با حضور ۱۵۰ بازیگر اصلی و بیش از ۵ هزار هنرور از نیروهای ارتش مقابل دوربین می رود.

ساخت سریال حدود سه سال به طول انجامید و به سبب پیشگام بودن مجموعه در قیاس با دیگر تولیدات تلویزیون تا آن زمان، سازندگان با مسائل و دغدغه های بسیاری مواجه شدند، اما سرانجام پخش مجموعه از سال ۱۳۷۶ در شبکه یک سیما آغاز شد.

در مجموعه تلویزیونی میرباقری داریوش ارجمند نقش مالک اشتر را بر عهده گرفت، بهزاد فراهانی لباس یکی از سفاکترین حاکمان تاریخ، معاویه بن ابوسفیان را پوشید. محمدرضا شریفی نیا در نقش ولید ماندگار شد. زنده یاد مهدی فتحی، نقش یکی از زشت کارترین نزدیکان دسیسه چین معاویه یعنی عمرو عاص را ایفا کرد و ویشکا آسایش در نقش قطام با مکر زنانه خود، ابن ملجم مرادی را به قتل مولایمان ترغیب کرد.

اکبر عبدی، سیروس گرجستانی، سعید نیکپور، پرویز پرستویی، انوشیروان ارجمند، اصغر همت، عنایت ا… شفیعی، مرحوم جواد خدادادی، عنایت بخشی، کریم اکبری مبارکه، آتش تقی پور، مرحوم جهانگیر فروهر، نادر رجب پور، عباس امیری، بهمن زرین پور، چنگیز وثوقی، کامران فیوضات، باقر صحرارودی و … مردمان کوفه و اهالی این شهر هزار رنگ و ریا را تشکیل می دهند.

مجموعه تلویزیونی “امام علی” (ع) یکی از ماندگارترین سریال های مذهبی صدا و سیمای ایران است و سالهای بسیاری از پخش این مجموعه می گذرد و هنوز به عنوان یک منبع تاریخی و تصویری از آن یاد می گردد.

نکاتی دربارهٔ مجموعه تلویزیونی امام علی (ع): 

ویشکا آسایش، بازیگر نقش قطام از سوی مازیار پرتو، مدیر تصویربرداری سریال به میرباقری معرفی شد.

میرباقری علاقه مند بود این مجموعه به شیوه ۳۵ میلیمتری و روی نگاتیو ضبط شود تا ماندگاری بیشتری پیدا کند، اما چون این سریال اولین تجربه مذهبی تلویزیون با این حجم و کیفیت بود و فیلمبرداری آن در قیاس با تصویربرداری هزینه های گزافی طلب می کرد و در ابتدا انتظار چنین توفیقی برایش نمی رفت، با آن موافقت نشد.

تهیه کنندگی این سریال را محمد بیک زاده بر عهده داشت …

نقش امام علی (ع) را در سکانس هایی که از پشت و یا اینسرت (بسته دستها یا پاها) بودند، مرحوم مهدی فتحی بازی کرد. جالب آن که او در بسیاری از سکانس ها به نقش عمرو عاص در حال دسیسه چینی علیه امام علی (ع) بود!

مدیریت دوبلاژ سریال را بهرام زند به عهده داشت.

مرحوم فتحی، بهزاد فراهانی، پرویز پرستویی و … از بازیگرانی بودند که به جای خودشان صحبت کردند.

طراح لوگوی سریال امام علی (ع) محمدرضا شریفی نیا بود …

 

 

پایان پیام/

 

 

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.