بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای به هم‌قطارانش پیوست

به گزارش ایرنا، استاد ‘محمد فراهانی’ تنها بازمانده شاخص نقاشی قهوه خانه‌ای مشهور به ‘محمد درویش’ در بیمارستان بقیه الله(عج) درگذشت.

شادروان فراهانی از پنجم تیرماه به علت عارضه گوارشی در بیمارستان بقیه الله بستری بود، که شب گذشته حال عمومی وی رو به وخامت گذاشت و به کما رفت و در بخش آی. سی. یو این بیمارستان بستری شد.

فراهانی پس از چند روز تحمل درد و مشکلات عصر امروز در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت و به هم قطارانش پیوست.

پیکر این هنرمند روز شنبه(۱۷ تیر ماه) ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع می‌شود.

استاد محمد فراهانی تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای معروف به ‘محمد درویش’ متولد ۱۳۱۵ از شاگردان ‘حسین آقا قوللر آغاسی’ بود.

وی از سن ۱۳، ۱۴ سالگی برای آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای به نزد حسین‌ آقا قوللر آغاسی که از برجسته‌ترین نقاشان نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود رفت و به مدت ۱۰ سال نزد این استاد شاگردی کرد.

فراهانی برای نخستین بار فعالیت خود را با نقاشی پرده‌های درویشی آغاز کرد و به تدریج به مدت ۳۰ سال نقاشی‌هایی با مضمون مذهبی نقاشی کرد.

۲۵ و ۳۰ تابلو از آثار نقاشی این هنرمند در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود و در بسیاری از نمایشگا‌ه‌ها آثار نقاشی این هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

وی در آخرین مصاحبه خود با ایرنا خواستار حمایت مسوولان از نقاشی قهوه‌خانه‌ای شده و می‌گفت: همکاران، هنرمندان و حتی هنرمندانی که فوت کرده‌اند در مصاحبه‌های خود از مسئولان درخواست کرده‌اند که کلاس‌هایی را برای آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای برای افرادی که علاقه‌مند هستند برپا کنند اما تاکنون هیچ‌یک از مسوولان توجهی به درخواست‌های این هنرمندان نداشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون هم کلاسی برقرار نشده تا نقاشان قهوه‌خانه‌ای بتوانند این هنر را به علاقه‌مندان آموزش دهند.

وی خواستار آن بود تا مسئولان و مردم از نقاشان قهوه‌خانه‌ای استقبال کنند، تابلوها و آثار آنان به جای آنکه در خانه‌ها انبار شود، خریداری شوند. در نمایشگاه‌ها و موزه‌های کشور به نمایش گذاشته شود تا مردم از این آثار بهره‌مند شوند، اما این درخواست فراهانی هرگز برای او و همکارانش محقق نشد.

شادروان استاد فراهانی عاشق هنر خویش و نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود و در این باره می‌گفت: عشق من نقاشی قهوه‌خانه‌ای است، زندگی من اگر بد یا خوب باشد، نقاشی قهوه‌خانه‌ای را دوست دارم، تا زنده هستم این کار را ادامه می‌دهم و برای تامین معاش خود هیچ کاری را به جز این هنر انجام نخواهم داد.

۱۵۹۲

تهرام/۷۲۴۵/۱۲۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۲۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.