بازیگران اصلی انتخابات پاکستان

۲۷م اسفند ،

استعفای دولت پاکستان در پایان دوره پنج ساله‌اش، نقطه عطفی برای این کشور که با انتقال قدرت دموکراتیک و صلح‌آمیز دست و پنجه نرم می کند، محسوب می گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، نامزدهای مهم و اشخاص برجسته در انتخابات ملی آتی پاکستان که در ماه مه برگزار می‌شود، به این صورت خواهد بود:

آصف علی زرداری

آصف علی زرداری

آصف علی زرداری: وی با موجی از همدردی به دنبال ترور همسرش بی نظیر بوتو، اول وزیر فقید و سابق در سال ۲۰۰۷ به قدرت رسید اما انتصابش با ناآرامی‌ها و انتقادات شدیدی همراه بود و مدتهاست که گرفتار اتهامات فساد شده است. زرداری در این انتخابات قریب الوقوع شرکت نخواهد کرد اما به عنوان رئیس مشترک حزب مردم پاکستان که دولت قبلی را رهبری کرده یکی از اشخاص مهم به شمار می آید. عدم رضایت و محبوبیت از عملکرد دولتش در جریان دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی احتمالا به نامزدی این حزب در این انتخابات خدشه وارد می کند. اقتصاد متزلزل قطع برق و ادامه حملات شبه نظامیان طالبان هنوز در پاکستان وجود دارد.

بیلوال بوتو زرداری

بیلوال بوتو زرداری

بیلوال بوتو زرداری: وی تنها پسر آصف علی زرداری و بی نظیر بوتو است. قرار است وی میراث سیاسی خانواده بوتو را در پاکستان حفظ کند. ذوالفقار علی بوتو، پدر بزرگ وی حزب مردم پاکستان را تاسیس و به عنوان رئیس جمهوری و اول وزیر پاکستان خدمت کرده بود. حداقل سن برای کاندیدا شدن در این انتخابات ۲۵ سال است و بیلوال بوتو زرداری برای شرکت در این انتخابات بسیار جوان است اما احتمالا به عنوان رئیس مشترک حزب مردم پاکستان به همراه پدرش نقش مهمی در این انتخبات ایفا می کند. باید دید که وی از آنجایی که بیشتر زندگی خود را در خارج از پاکستان سپری کرده، چگونه می تواند از پس مسائل برآید. وی هنوز تلاش دارد زبان اردو را که زبان ملی پاکستان است بخوبی فرا گیرد.

نواز شریف

نواز شریف

نواز شریف: وی رئیس مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز است که مهمترین حزب مخالف محسوب می گردد و امیدوار است تا برای سومین بار به عنوان اول وزیر پاکستان منصوب شود. حزبش اصلی ترین رقیب حزب مردم پاکستان برای تشکیل دولت بعدی است. نواز شریف توسط ژنرال پرویز مشرف به دنبال کودتای خونین ۱۹۹۹ از سمت اول وزیری برکنار شده و به دنبال آن تبعید شد. وی و بوتو در سال ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشتند تا احزاب خود را در انتخابات ۲۰۰۸ رهبری کنند. بوتو پیش از برگزاری این انتخابات کشته شد.

عمران خان

عمران خان

عمران خان: وی یکی از اسطوره‌های بازی کریکت است که به سیاست روی آورده. وی احتمالا در انتخابات آتی تاثیر به سزایی دارد وی ۱۵ سال پیش “تحریک انصاف پاکستان “یا حزب جنبش برای عدالت را تاسیس کرد اما تا سال ۲۰۱۱ در بدست آوردن طرفدار ناکام ماند.

تحلیل گران گمان می‌کنند که حزب وی احتمالا کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت آتی بدست می آورد اما احتمالا در ولایت پنجاب که در تعیین برنده این انتخابات بسیار موثر است، آرای اصلی را بدست آورد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.