باغ مادری درختان میوه مناطق معتدل و سردسیری در کرمانشاه احداث می شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، گفت: طرح احداث باغ مادری درختان میوه مناطق معتدل و سرد سیری در راستای توسعه سطح باغات استان احداث می شود.

به گزارش ایانا ، دکتر علی جلیلیان افزود: در حال حاضر حدود ۴۲هزار هکتار باغ در سطح استان کرمانشاه وجود دارد و این طرح در راستای برنامه های افزایش سطح باغات استان کرمانشاه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه احداث ۳۵۰۰ هکتار باغ جدید از جمله برنامه های توسعه ای استان می باشد، تصریح کرد: احداث این باغات جدید نیاز به نهال دارد و برای احداث این میزان باغ حدود دو میلیون نهال مورد نیاز است که باید از ارقام استاندارد و برتر باشند.

جلیلیان با اشاره به اینکه لازمه تولید نهال خوب و عاری از ویروس، وجود باغ مادری مناسب است خاطر نشان ساخت: این باغ مادری در سطح هفت هکتار احداث می شود و پیش بینی می شود از این سطح حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار پیوندک تولید شود.

وی افزود: استفاده از ارقام برتر درختان میوه درختان میوه با توجه به شرایط آب و هوایی یک منطقه، توسعه و اصلاح باغات قدیمی و … از جمله کاربردهای پیوندک است و پس از پیوند این پیوندک ها در نهالستان، نهال تولید می شود و این نهال های تولیدی به کشاورزان فروخته می شود.

جلیلیان گفت: پیوندک های درختان میوه این باغ مادری شامل سیب، گلابی، هلو، شلیل، زردآلو، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و … می باشد.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.