بالا گرفتن اعتراض‌ها در کویت

جهان > خلیج‌فارس
مخالفان کویتی اعتراض‌های خود را افزایش داده و بار دیگر در در میدان الاراده واقع در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کرده و نسبت به تغییرات احتمالی در قانون انتخابات اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا) به نقل از سایت شبکه الجزیره، معترضان کویتی که فعالان سیاسی و اعضای پارلمان نیز در بین آنها بودند، تاکید کردند: هر شب در میدان الاراده تجمع خواهند کرد.

مخالفان کویتی از اواخر سال گذشته میلادی تا ۲۴ سپتامبر جاری یعنی پیش از صدور حکم دادگاه قانون اساسی در زمینه تغییر حوزه‌های انتخاباتی همواره تظاهراتی علیه دولت برگزار کرده‌اند.

در این راستا عصر دوشنبه (۲۰ شهریور) حدود ۳۵۰۰ تن از مخالفان کویتی در میدان مذکور تجمع کردند و تعیین فردی برای پست نخست وزیری را خارج از خانواده سلطنتی و ممانعت از تصدی دو فرد برجسته از خانواده آل صباح را برای پست ولیعهدی خواستار شدند.

در این تظاهرات که حدود ۲۱ نماینده پارلمان کویت که در فوریه انتخاب شده و دادگاه قانون اساسی در ژوئن آن را منحل کرده بود، شرکت داشتند.

صدها تن از مخالفان بعد از پایان تجمع اصرار داشتند که در میدان الاراده بمانند. این در حالی است که وزارت کشور کویت اعلام کرده بود که با هرگونه تجمع در این میدان برخورد خواهد کرد.

ولید طبطبائی، یکی از اعضای پارلمان اظهار داشت: ما به عنوان ملت کویت تصمیم گرفتیم که نخست‌وزیر کنونی یعنی جابر مبارک جای خود را به فرد دیگری بدهد و وی آخرین نخست وزیر از خاندان آل صباح باشد. بدین ترتیب سلطنت برای خانواده صباح خواهد بود و پست‌های وزارتی از آن ملت.

وی اظهار داشت که مردم باید حرف اول و آخر را در کشور بزنند.

خالد شخیر، از اعضای پارلمان کویت نیز اظهار داشت که مخالفان خواهان تشکیل دولتی منتخب هستند که فردی خارج از خانواده سلطنتی آل صباح آن را هدایت کند.

وی افزود: اصل مشکلات ما این است که ما بر سر ولیعهدی جنگ داریم و دو نخست وزیر سابق یعنی ناصر محمد و مشعل احمد دو برادر امیر کویت دریافته‌اند که اکثریت پارلمان هرگز به آنها برای تصدی پست ولیعهدی رای نخواهد داد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.